وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه برنامه «میم مثل معلم»:
«آموزش و پرورش» در کانون توجه و گفتمان غالب دولت وفاق ملی قرار گرفته است
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش امروز جمعه، سوم اسفندماه در اختتامیه برنامه «میم مثل معلم» گفت: زمانی آموزش و پرورش از کوچک انگاری رنج می برد و همه آرزو داشتند وزارت آموزش و پرورش در صدر بنشیند و اولویت دولت ها باشد و امروز این اتفاق بی نظیر و استثنایی افتاده است و در دولت وفاق ملی، شاهد تحقق این آرزو هستیم و آموزش و پرورش کانون توجه دولت قرار گرفته و به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در اختتامیه برنامه «میم مثل معلم» که در سالن همایشهای مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد، ضمن ادای احترام برای تلاش های معلمان برای اعتلای نظام آموزشی کشور، گفت: زمانی آموزش و پرورش از کوچک انگاری رنج می برد و همه آرزو داشتند وزارت آموزش و پرورش در صدر بنشیند و اولویت دولت ها باشد و امروز این اتفاق بی نظیر و استثنایی افتاده است و در دولت وفاق ملی، شاهد تحقق این آرزو هستیم و آموزش و پرورش کانون توجه دولت قرار گرفته و به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است.
وی افزود: با مرور تاریخ کشورهای توسعه یافته در می یابیم که توجه به آموزش و پرورش، شروع توسعه یافتگی است وهیچ کشوری بدون سرمایه گذاری در این حوزه حیاتی، موفق نبوده است.
کاظمی ادامه داد: تمام شرایط خوب سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور در گرو متغییر آموزش و پرورش است و «معلم» نقطه آغاز تحول آن است.معلم رکن رکین و اساسی و بدون جایگزین در توسعه یک کشور به شمار می رود.
وی تصریح کرد: میزان رشد و توسعه یک کشور، در گرو میزان توجه و قدردانی از مقام و منزلت معلم در جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: زمانی آموزش و پرورش از کوچک انگاری رنج می برد و همه آرزو داشتند وزارت آموزش و پرورش در صدر بنشیند و اولویت دولت ها باشد و امروز این اتفاق بی نظیر و استثنایی افتاده است و در دولت وفاق ملی، شاهد تحقق این آرزو هستیم و آموزشو پرورش به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است.
کاظمی با اشاره به این که پس از ۴۵ سال، اقدامات ارزنده و توجه ویژه ای از سوی رئیس جمهور به نظام تعلیم و تربیت شده است، افزود: دکتر پزشکیان، راهبرد اساسی در این خصوص دارد و برنامه های ویژه ای برای ارتقای آموزش و پرورش در دست اجراست. دکتر پزشکیان با وجود همه مشکلات ، این حوزه را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. این نگاه ، یک فرصت بی نظیر برای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.
وی افزود: «توسعه عدالت»،کانون راهبردی نظام جمهوری اسلامی است ؛ چرا که زیر ساخت عدالت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و...، «عدالت آموزشی» است و کشور ما امروز در این نقطه مهم قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که امروز آموزش و پرورش به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است، ادامه داد: دکتر پزشکیان تاکنون ۲۱ جلسه ویژه آموزش و پرورش در ۶ ماه اخیر برگزار کرده و تمام ظرفیت های اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور پای کارآموزش و پرورش آورده است و این موضوع در تاریخ این کشور بی نظیر است.
وی با اشاره به این کهآموزش و پرورش دو مسیر «سخت افزاری» و «نرم افزاری» با رویکرد «محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی» و «کیفیت بخشی به آموزش» در حرکت هستیم، افزود: این اقدام، نقطه کانونی تحول آموزش و پرورش است. ما در پی ارتقای سطح کیفی نطام تعلیم و تربیت هستیم و برای این ارتقا، هیچ تکیه گاهی جز «معلم» نداریم.
کاظمی با تأکید بر ضرورت توانمندسازی معلمان، تصریح کرد: باید معلمان خلاق و توانمند، سفیران آموزش کشور شوند و به عنوان الگو های نظام تعلیم و تربیت به جامعه معرفی شوند تا از هنر ذاتی آن ها سایر معلمان نیز بهره مند شوند.
وی افزود: آموزش و پرورش از خلاقیت هاو اقدامات نوآورانه معلمان در تدریس، حمایت همه جانبه خواهد کرد و در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد.
عضو کابینه دولت وفاق ملی، گفت: ما در پی ایجاد تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم تا معلم در کنار انتقال دادههای علمی و آموزشی، تمام آموزههای تربیتی و مهارتهای زندگی برای برخورداری از یک زندگی خوب را به دانشآموزان منتقل کند.
وزیر آموزش و پرورش به ضرورت استفاده از هوشمصنوعی در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: در اغلب کشورهای دنیا ابتدا سختافزار و نرمافزارهای لازم را آماده کردهاند و سپس به آموزش معلمان پرداختهاند؛ اما معتقدم اگر آموزش معلمان در اولویت قرار گیرد، میتوان به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه سختافزار و نرمافزار نیز دست یافت.
وی ادامه داد: برنامهای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و هدف نهایی ما ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت با کمک تمام افراد مرتبط و متخصص است.