علی اصغر فانی در آیین اختتامیه فصل اول برنامه تلویزیونی "میم مثل معلم":

معلم، عامل اصلی تحول در نظام آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم با بیان اینکه وضعیت فعلی نیروی انسانی آموزش و پرورش خوب نیست، گفت: بیش از ۵۰ درصد از معلمان، آموزش‌های لازم در زمینه روش‌های تدریس را ندیده‌اند و این مانع از ارتقای کیفیت آموزشی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پانا؛ آیین اختتامیه فصل اول برنامه تلویزیونی "میم مثل معلم" با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد.

علی‌اصغر فانی در این مراسم گفت: آموزش و پرورش مهمترین مسأله کشور است. آقای پزشکیان مثال زدنی و منحصر به فرد در اهمیت به آموزش و پرورش هستند و هیچ رئیس جمهوری به اندازه ایشان به آموزش و پرورش توجه نخواهد کرد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: هسته اصلی سخنان بنده، عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش است. سایر عناصر گفتمانی شامل؛ عدالت اجتماعی، تحول در نظام آموزشی، استفاده از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، مخاطب شناسی، نقش مدیران و ترویج ارزش‌های دینی و ملی می‌شود.

فانی بر پنج محور برای دستیابی به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت، تاکید کرد و افزود: ارتقای نیروی انسانی بسیار مهم است. معلم، عامل اصلی تحول در نظام آموزشی است. وضعیت فعلی نیروی انسانی آموزش و پرورش خوب نیست، زیرا بیش از ۵۰ درصد از معلمان، آموزش‌های لازم در زمینه روش‌های تدریس را ندیده‌اند و این مانع از ارتقای کیفیت آموزشی می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت آموزشگاهی و مدیریت کلی در آموزش و پرورش نیز حائز اهمیت است. یک مدیر مدرسه کارآمد می‌تواند تمام ضعف‌های موجود در مدرسه را برطرف کند.

علی‌اصغر فانی همچنین گفت: فضا و تجهیزات مدارس، از عوامل مهم در ارتقای کیفیت آموزشی هستند. کاهش تنوع مدارس و جلوگیری از جداسازی دانش‌آموزان ضرورت دارد، زیرا این امر مانع از ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس دولتی می‌شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش به بودجه مناسب برای مدارس دولتی، اشاره کرد و گفت: کمبود بودجه از عوامل مهم در کاهش کیفیت آموزشی مدارس دولتی است. تامین بودجه مناسب برای این مدارس ضرورت دارد.

فانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی آموزشی می‌تواند در ارتقای کیفیت نیروی انسانی معلم، که عامل اصلی تحول در نظام آموزشی است، موثر واقع شود، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف اصلی آموزش وپرورش، باید بر این پنج محور تمرکز شود.

سند تحول بنیادین