مطالعه نظام آموزش و پرورش کشورهای منتخب

مطالعه حاضر به بررسی ساختار نظام های آموزش وپرورش کشورهای آلمان، فنالند، هلند و ژاپن با تأکید بر مؤلفه های طول، ترکیب و تعداد مقاطع و دوره های تحصیلی، دوره آموزش اجباری و سن ورود و خروج به هر دوره تحصیلی می پردازد.

بررسی ها نشان می دهد که دولت به انحای مختلف در اداره کرد حوزه آموزش وپرورش نقش محوری دارد. تفاوت در آنجاست که این نقش در برخی کشورها همچون آلمان، برعهده ایالت ها بوده که نشان از عدم تمرکز قابل توجه دارد و در برخی کشورها همچون فنلاند و هلند، ترکیبی از تمرکز و عدم تمرکز و در کشوری همچون ژاپن با تمرکز بیشتری انجام می شود.

 همچنین دستگاه متولی آموزش (آموزش وپرورش، آموزش عالی و...) در کشورهای مطالعه ً شده، معمولاْ یک وزارتخانه بوده و ازاین ‌رو می توان گفت در فرایند تدوین و اجرای سیاست های سطوح مختلف آموزش انسجام وجود دارد. به طورکلی یافته های مطالعه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 استفاده از ظرفیت شهرداری ها در اداره و اجرای سیاست های نظام آموزشی، کاهش مسئولیت های وزارتخانه با استفاده از ظرفیت های ایالت ها/ استان ها، شروع آموزش از سنین پایین تر (5 سال)، متفاوت بودن طول مقطع ابتدایی از 4 الی 6 سال، متفاوت بودن طول دوره آموزش اجباری از 9 سال (ژاپن و آلمان) تا 13 سال (فنلاند)، وجود مسیرهای متنوع برای اشتغال (حتی با داشتن مدرک متوسطه اول) یا ادامه تحصیل با توجه به انتخاب دانش آموز و پیوند تحصیل و اشتغال در آموزش های حرفه ای که علاوه بر اشتغال بالای فارغ التحصیلان، منجر به کوتاه شدن دوره آموزش عمومی، کاهش سن ورود به بازار کار و درگیری بالای صنایع در آموزش و حتی محل انجام آن می شود.

جهت دریافت فایل گزارش مطالعه نظام آموزش و پرورش کشورهای منتخب اینجا کلید کنید.

سند تحول بنیادین