حذف امتحانات نهایی پایه دهم و کاهش دروس امتحان نهایی پایه یازدهم

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: به استناد مصوبه 1053 شورای عالی آموزش و پرورش از سال آینده دانش‌آموزانی که تمایل به ترمیم نمرات خود دارند، باید تمام دروس نهایی آن پایه را ترمیم کنند. یعنی حتی اگر بخواهند یک درس را اصلاح کنند باید برای تمامی دروس نهایی آن پایه امتحان بدهند. در سال 1404 فارغ التحصیلانی که برای اولین بار از فرصت ترمیم استفاده می کنند، می توانند فقط نمرات دروسی را که تمایل دارند، ترمیم کنند، اما کسانی که می خواهند برای بار دوم و بیشتر از ترمیم نمرات استفاده کنند باید در امتحانات نهایی تمام دروس شرکت کنند.

موسی الرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: در سال گذشته و ابتدای سال جاری، شورای عالی آموزش‌وپرورش مصوبات مربوط به عناوین امتحانات نهایی و ایجاد سوابق تحصیلی را مورد بازنگری قرار داده و پیشنهاداتی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارائه کرده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته، حذف امتحانات نهایی پایه دهم و عدم تاثیر آن در سوابق تحصیلی است. همچنین در پایه یازدهم فقط امتحانات شش درس به صورت نهایی برگزار می شود و در سوابق تحصیلی موثر است.

کفاش در مورد امتحانات نهایی پایه دوازدهم عنوان کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم به روال گذشته برگزار می شود و نمرات آن در سابقه تحصیلی موثر است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تصریح کرد که این تغییرات باعث کاهش فشارکنکور بر دانش آموزان شده است. وی در این باره گفت: در گذشته، تنها تمرکز بر روی کنکور و کلاس‌های تست‌زنی بود که این مسئله منجر به ایجاد فشار فراوان بر دانش‌آموزان می‌شد اما اکنون با تاثیر بیشتر امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها دانش‌آموزان فرصت دارند تا در طول سال تحصیلی، عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد نمره نهایی پذیرش دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد از طریق کنکور خواهد بود. این تغییرات به‌طور مستقیم با هدف ایجاد عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان اجرا شده است. از کل تاثیر سوابق تحصیلی ۲۰ درصد سهم پایه یازدهم است.

کفاش ادامه داد: هدف اصلی این تغییرات بازگرداندن مرجعیت کتاب‌های درسی به فرآیند آموزشی است. ما می‌خواهیم که دانش‌آموزان بیشتر به مطالب کتاب‌های درسی توجه کنند و بر اساس آن‌ها آماده شوند. همچنین در این تغییرات، تمرکز بر آموزش مفهومی به جای حفظیات است.

وی افزود: این اصلاحات به ویژه برای دانش‌آموزانی که از امکانات آموزشی کمتری برخوردارند فرصتی برابر فراهم می‌کند تا بتوانند از فرصت‌های آموزشی استفاده کنند. در گذشته دانش‌آموزان مناطق محروم امکان دسترسی به کلاس‌های کنکور و تست‌زنی را نداشتند، اما اکنون کتاب‌های درسی در اختیار آن‌ها قرار دارد و معلمان هم می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه به اهمیت عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد و گفت: ما باید برای ایجاد امکانات آموزشی در این مناطق تلاش کنیم و عدالت آموزشی را در همه نقاط کشور تضمین کنیم. این تغییرات می‌تواند به کاهش شکاف آموزشی بین مناطق برخوردار و کم‌برخوردار کمک کند.

وی در ادامه به موضوع ترمیم نمرات دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: اگر دانش‌آموزی در امتحانات نهایی موفق به کسب نمرات مورد نظر خود نشود، می‌تواند در سال‌های آینده برای ترمیم نمرات خود اقدام کند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش توضیح داد: این اقدام از سال آینده برای تمام دروس نهایی قابل اجرا خواهد بود. در سال آینده دانش‌آموزانی که تمایل به ترمیم نمرات خود دارند، باید تمام دروس نهایی آن پایه را ترمیم کنند. یعنی حتی اگر بخواهند یک درس را اصلاح کنند باید برای تمامی دروس نهایی آن پایه امتحان بدهند. البته این موضوع هنوز تصویب نشده و در حال بررسی است.

کفاش افزود: این فرصت ترمیم نمرات به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز، نمرات خود را بهبود دهند و با تلاش بیشتر، شانس پذیرش خود را افزایش دهند.

وی همچنین در رابطه با کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان در قبال کنکور گفت: با توجه به اینکه سوابق تحصیلی تاثیر بیشتری در پذیرش دانشگاه‌ها خواهد داشت، استرس و فشار ناشی از کنکور به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این مسئله به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در طول سال تحصیلی به‌طور مستمر در کلاس‌ها حضور داشته و تلاش کرده‌اند، یک خبر خوب است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در نهایت تاکید کرد: توصیه ما به دانش‌آموزان این است که از فرصت‌های موجود در کلاس‌های درسی به بهترین شکل استفاده کنند و بر مطالعه کتاب‌های درسی تمرکز کنند. اگر دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی تلاش کنند، در امتحانات نهایی موفق خواهند بود.

سند تحول بنیادین