برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسل جدید تدوین شود
عضو شورای عالی آموزشوپرورش گفت: برنامه درسی باید متناسب با ویژگیهای نسل جدید تدوین شود.
فاطمه آگاهی نماینده مدیران و معلمان در شورایعالی آموزشوپرورش، در گفتوگو با خبرنگار آموزشوپرورش خبرگزاری فارس در خصوص شکاف میان آموزش مدارس با نیازهای واقعی دانشآموزان اظهار کرد: نسل امروز کاملاً متفاوت از نسلهای پیشین است و طبیعتاً توقعات متفاوتی نیز دارد. همانطور که حضرت علی (ع) فرمودند «فرزندانتان را برای زمانهٔ خودشان تربیت کنید.» چرا که نیازهای این نسل، با نسلهای قبلی بسیار متفاوت است.
وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود، تربیت نیروی انسانی آموزشوپرورش است. معلم امروز باید آموزشدیده باشد و رفتار درست با این نسل را بداند. یکی از نگرانیهای جدی من این است که سن مهاجرت در حال پایین آمدن است؛ به عبارتی، ما با پدیده مهاجرت از دوران دانشآموزی روبهرو هستیم، نه فقط در دوران دانشجویی.
نماینده مدیران و معلمان اضافه کرد: این اتفاق ریشه در این دارد که نسل امروز نیاز دارد شنیده و دیده شود. وقتی چنین فضایی برایشان فراهم نیست، ترجیح میدهند در این سیستم آموزشی باقی نمانند. شاید هم تابآوریشان کمتر است، چون این مهارت را آموزش ندیدهاند؛ بنابراین نخستین اقدام، تربیت معلمانی است که بتوانند نسل امروز را درک کنند و نیازهای آموزشی آنها را بفهمند.
آگاهی گفت: از سوی دیگر، کیفیت آموزشی باید به سطحی برسد که بتواند پاسخگوی این نیازها باشد. امروزه مباحثی مانند هوش مصنوعی، دنیای دیجیتال و مهارتهای جدید در زندگی کودکان نقش دارند؛ بنابراین معلمان ما باید توانمند شوند؛ با روشهای قدیمی نمیتوان این نسل را جذب و همراه کرد.
وی بیان کرد: اولین گام، توانمندسازی معلمان است. یکی از اقدامات خوب در این زمینه، مسیر رشد معلمی است که میتواند کمککننده باشد.
عضو شورایعالی آموزشوپرورش متذکر شد: برنامه درسی هم باید متناسب با ویژگیهای نسل جدید تدوین شود، اما پیش از آن، باید زبان ارتباطیمان را با دانشآموزان بهروزرسانی کنیم؛ بنابراین باید بتوانیم به زبان این نسل صحبت کنیم حتی اگر محتوای فعلی نواقصی دارد، اگر با روشهای نوین تدریس شود، میتواند جذابتر و مؤثرتر واقع شود و فاصله میان معلم و دانشآموز کاهش یابد.
آگاهی تصریح کرد: در مورد طرحهایی مانند جذب معلم از طریق ماده 28، باید بگویم که با جذب افراد بیانگیزه در سنین بالا موافق نیستم. کسی که تا سن ۲۴ سالگی تصمیم نگرفته وارد آموزشوپرورش شود، احتمالاً علاقهای به این حوزه نداشته و صرفاً پس از تجربه بازار کار تصمیم گرفته شغلی پایدار به دست بیاورد. اما معلمی فقط یک شغل نیست.
وی اضافه کرد: به نیرویی نیاز داریم که از ابتدا علاقهمند به این مسیر بوده باشد. چنین فردی آموزشپذیرتر و مشتاقتر به یادگیری است و همراهی بیشتری با نسل جدید دارد. کار ما فقط استخدام نیست؛ ما باید نیروهای توانمند و علاقهمند را جذب کنیم که بتوانند آموزش درستی ارائه دهند.
این عضو شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: درباره برچسبهایی که گاهی به معلمان ماده ۲۸ زده میشود، باید بگویم که من با این نگاه کاملاً مخالفم. ما معلمان بسیار توانمندی در بین نیروهای ماده ۲۸ داریم که واقعاً علاقهمند هستند. من از نزدیک با آنها در مدارس در ارتباطم و میبینم که چقدر برای یادگیری هزینه شخصی میکنند و پیگیر آموزشهای نویناند.
وی افزود: گاهی حتی فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان هم صرفاً بهخاطر نبود انتخاب دیگر وارد این حوزه شدهاند. بنابراین برچسبزدن اشتباه است. یادمان باشد زمانی هم عدهای گفتند خدمتگزاران را وارد کلاسها کردهاند، در حالی که بسیاری از آن افراد با ابلاغهای متفاوت وارد شده بودند و بعدها معلمان بسیار خوبی شدند.
آگاهی اضافه کرد: خودم سالهاست که در طرح مهرآفرین بودهام. با وجود اینکه این برچسبها هم به ما زده شده، اما علاقهام به آموزش باعث شد کارهایی کنم که انشاءالله تأثیرگذار باشد. بنابراین مهم مسیر طیشده است، نه برچسبها. گاهی نیروهای ماده ۲۸ مسیر درستی آمدهاند و شایسته جذب هم بودهاند.