یادگیری سطحی دیگر کافی نیست

زمان آن رسیده که درس‌ها عمیق‌تر شوند

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از فعالیت‌های کلاسی دانش‌آموزان شامل یادگیری سطحی است. محققان تأکید می‌کنند که معلمان باید به سمت فعالیت‌های تعاملی و ساخت‌یافته حرکت کنند تا نتایج تحصیلی دانش‌آموزان بهبود یابد.

محققان دانشگاه جنوب استرالیا (UniSA) در تحقیقات مشترک با دانشگاه فلیندرز و مدرسه تحصیلات تکمیلی آموزش دانشگاه ملبورن، به این نتیجه رسیدند که افزایش درگیری دانش‌آموزان در فعالیت‌های یادگیری پیچیده، می‌تواند مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله آنان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تنها کمتر از یک سوم معلمان در حال حاضر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که دانش‌آموزان را درگیر فرآیند‌های یادگیری عمیق می‌کند.

محققان برای ارزیابی وضعیت فعلی کلاس‌های درس، محتوای کلاس‌های مختلف در ایالت‌های جنوب استرالیا و ویکتوریا را فیلم‌برداری و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که حدود ۷۰ درصد از فعالیت‌های دانش‌آموزان شامل یادگیری سطحی بوده است. این فعالیت‌ها شامل پاسخ‌گویی به سوالات ساده، یادداشت‌برداری یا گوش دادن به توضیحات معلم است که درگیری عمیق دانش‌آموزان را به دنبال ندارد.

تأکید بر یادگیری عمیق

هرچه درگیری بیشتر باشد، یادگیری عمیق‌تر خواهد بود. این جمله از هلن استفنسون، محقق ارشد این پروژه، خلاصه‌ای از نتایج تحقیق است.

وی افزود: بسیاری از دانش‌آموزان درگیر فعالیت‌هایی هستند که سطح پایینی از درگیری را شامل می‌شود، مانند پاسخ به سوالات ساده یا یادداشت‌برداری بدون تحلیل عمیق.

وی توضیح داد که یادگیری عمیق مستلزم سازمان‌دهی دانش در ساختار‌های مفهومی است که به بهبود حافظه بلندمدت و نتایج یادگیری کمک می‌کند. این نوع یادگیری نه تنها دانش لازم برای نوآوری را ایجاد می‌کند، بلکه مهارت‌های تفکر انتقادی و استدلال منطقی را نیز تقویت می‌کند.

به عنوان مثال، استفنسون اشاره کرد که حتی تغییر ساده‌ای در نحوه اجرای فعالیت‌های کلاسی، مانند تبدیل یک فعالیت سطحی (مانند تماشای غیرفعال یک ویدئو) به فعالیتی تعاملی (مانند بحث و تحلیل مطالب ویدئو با همکلاسی‌ها)، می‌تواند به بهبود یادگیری کمک کند.

نقش معلمان در تغییر رویکرد

یکی از یافته‌های قابل توجه این تحقیق این بود که بسیاری از معلمان از اهمیت تأثیر فعالیت‌های درسی خود بر درگیری عمیق دانش‌آموزان آگاهی کافی ندارند.

استفنسون اظهار داشت: حتی تغییر ساده‌ای از فعالیت‌های سطحی به ساخت‌یافته می‌تواند گامی بزرگ در بهبود یادگیری دانش‌آموزان باشد. معلمان باید از طریق آموزش‌های ضمن خدمت، به این موضوع توجه کنند که چگونه می‌توانند درس‌های خود را طراحی کنند تا دانش‌آموزان را بیشتر درگیر کنند.

این مطالعه تأکید می‌کند که حتی تغییرات کوچک در برنامه‌ریزی درسی معلمان می‌تواند به طور قابل توجهی درگیری دانش‌آموزان را افزایش دهد و نتایج کلی آموزشی را بهبود بخشد.   منبع: خبرگزاری آنا

سند تحول بنیادین