عضو شورای عالی آموزش و پرورش:
تحول واقعی در آموزش و پرورش، از دل مدرسه و از معلم آغاز میشود
یاداشت سرکار خانم دکتر فاطمه آگاهی عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره هفته بزرگداشت مقام معلم و بازدید از مدارس شهرستان های ورامین و قرچک.
بازدید عضو شورای عالی آموزش و پرورش از مدارس قرچک و ورامین به مناسبت هفته معلم گزارشی از زبان نماینده معلمان و مدیران در شورای عالی آموزش و پرورش هفته معلم، فرصتی مغتنم برای تکریم مقام والای معلم و همچنین گفتوگوی نزدیک و صمیمی با فرهنگیانی است که ستونهای اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور را تشکیل میدهند.
در همین راستا، روز گذشته، به همراه یکی از همکاران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، بازدیدی از مدارس شهرستانهای قرچک و ورامین داشتیم؛ دیداری که با هدف تبریک حضوری به همکاران، معرفی فعالیتهای شورا، و مهمتر از همه، شنیدن مستقیم دغدغهها و نظرات آنان انجام شد.
آغاز این بازدید با حضور در اداره آموزش و پرورش شهرستان قرچک بود. در این دیدار، گفتوگوی صمیمانه و صریحی با مدیریت دلسوز و پرتلاش منطقه داشتیم. صحبتهایی که از جنس مدرسه و برآمده از دل و جان بود؛ واقعنگر، متعهد، و نشاندهنده عزم جدی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در منطقه است.
سپس به مدرسه دوره اول متوسطه پسرانه «ائمه اطهار» و «هنرستان دخترانه کمال» رفتیم. فضای پرانرژی، تلاش بیوقفه کادر آموزشی و حضور فعال و با انگیزه دانشآموزان، همگی نویدبخش آیندهای روشن بود. یکی از لحظات خاص این بازدید، تقدیم هدیهای ارزشمند از سوی دانشآموزان هنرمند هنرستان کمال بود؛ هدیه ای از دستسازههای خلاقانه که با عشق و دقت ساخته شده بودند. این هدیه را با احترام و افتخار دریافت کردم تا به اعضای شورای عالی آموزش و پرورش تقدیم کنم. چنین لحظاتی، نهتنها بیانگر عمق ارتباط عاطفی دانشآموزان با مسئولان آموزشی کشور است، بلکه نشان از ظرفیتهای فوقالعادهای دارد که در دل مدارس ما شکوفا میشود.
در ادامه، با همراهی معاون آموزش ابتدایی شهرستان ورامین، به مدرسه ابتدایی « سلیمی آشتیانی اصفهانی» رفتیم. معلمان پرتلاش این مدرسه نیز با شفافیت و دغدغهمندی، دیدگاهها و چالشهای خود را مطرح کردند. شنیدن این صحبتها برای من نهتنها ضرورتی اداری، بلکه رسالتی انسانی بود. باور دارم تصمیمسازی در حوزه آموزش بدون شنیدن صدای مدارس، راه به جایی نخواهد برد. در خلال این بازدیدها، فرصتی فراهم شد تا در جمع همکاران فرهنگی، درباره نقش و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش نیز صحبت کنیم. تأکید کردیم که این شورا نهتنها رکن سیاستگذاری کلان آموزشی کشور است، بلکه باید صدای معلمان را به نهادهای تصمیمساز منتقل کند. تصریح کردیم که شورا زمانی میتواند مؤثر و کارآمد باشد که از دل مدرسه تغذیه شود و ریشه در خواست و نیاز معلمان داشته باشد.
همچنین از اهمیت والای معلمی سخن گفتم؛ از اینکه معلم، فقط آموزشدهنده نیست، بلکه مربی، هدایتگر و الهامبخش نسل آینده است. هر سیاستی که بدون توجه به این جایگاه طراحی شود، دیر یا زود با شکست روبهرو خواهد شد. طبعاً یکی از نکاتی که در تمام این دیدارها بارها تکرار شد، دغدغههای معیشتی و مطالبات رفاهی همکاران فرهنگی بود. بهعنوان کسی که از بدنه مدرسه برخاستهام، عمیقاً درک میکنم که ارتقاء منزلت معلم، تنها در کلام و مناسبتها محقق نمیشود، بلکه نیازمند بهبود واقعی وضعیت اقتصادی و معیشتی فرهنگیان است. اگر قرار است آموزش با کیفیت داشته باشیم، باید معلم را با کرامت، عزت و امنیت شغلی و مالی ببینیم.
اینجانب به عنوان نماینده معلمان و مدیران در شورای عالی آموزش و پرورش، خود را موظف میدانم که صدای مدارس را، بیواسطه و بیتحریف، به سطوح تصمیمگیر برسانم. چراکه اعتقاد دارم تحول واقعی در آموزش و پرورش، از دل مدرسه و از زبان معلم آغاز میشود، نه صرفاً از پشت میزهای اداری....
در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم، بار دیگر به همه همکاران ارجمند و ارزنده ام تبریک میگویم و از درگاه خداوند متعال، توفیق و سلامتی روزافزون برای یکایک فرهنگیان شریف ایران زمین مسئلت دارم.