دوراندیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد:

ساختار آموزش فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش، نیازمند بازنگری است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: تشکیلات و ساختار آموزش فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش، موضوعی است که نیازمند بازنگری جدی به منظور کاهش موازی کاری، ارتقاء بهره وری و هویت این آموزش هاست.

به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل آموزش وپرورش و مهدی اسماعیلی مدیر کمیسیون برنامه های درسی و تربیتی این شورا، از هنرستان فنی پیام منطقه 5 تهران بازدید کردند.

در این بازدید دکتر احمدرضا دوراندیش با تبریک ایام بزرگداشت مقام معلم گفت: معلم ستون نظام تعلیم و تربیت است و هر نوع تغییر و تحولی که در نظام آموزشی انجام می شود، منشأ اصلی آن معلم است.

معاون دبیرکل آموزش وپرورش افزود: هدف اصلی آموزش و پرورش تلاش برای اعتلای مدرسه است. هر کاری که در آموزش و پرورش انجام می شود، هدف عمده آن بهبود روند نظام تعلیم و تربیت در مدارس است.

وی اظهار کرد: آموزش های فنی و حرفه ای با پر کردن شکاف بین مهارت های مورد نیاز صنایع و مهارت های نیروی کار، نقش حیاتی در حمایت از رشد اقتصادی ایفا می کنند. فارغ التحصیلان رشته فنی و حرفه ای و کاردانش به افزایش بهره وری، نوآوری و رقابت در صنایع کمک می کنند.

دوراندیش ابراز کرد: هنرستان های فنی و حرفه ای می توانند زمینه و پتانسیل لازم را برای تربیت‌ نیروی انسانی ماهر و فنی را مهیا نموده و آنان را آماده ورود به بازار کار و یا توسعه یادگیری های تکمیلی از طریق سازمان ها، نهادها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور نمایند.

معاون دبیرکل آموزش و پرورش تاکید کرد: دنیای امروز بدنبال نیروی ماهر و متخصص است دیگر داشتن مدرک یک رشته تحصیلی به تنهایی نمی تواند مثمر ثمر باشد چون مهارت و تخصص در کاری که افراد می خواهند بر عهده بگیرند، حرف اول را می زند.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور محترم بر سه مقوله تفاهم، توانمندسازی و تشکیلات در نظام اداری کشور گفت: موضوع تشکیلات و ساختار آموزش فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش، موضوعی است که نیازمند بازنگری جدی به منظور کاهش موازی کاری، ارتقاء بهره وری و هویت این آموزش هاست.

در این بازدید موضوعات زیر از جمله: چالش های مرتبط با هنرآموزان و معلمان جدید( جذب از طریق ماده 28)، فضا و تجهیزات هنرستان ها، حجم زیاد دروس تئوری و عمومی زیاد در برنامه های درسی هنرستان، موانع ارتباط با صنعت و محیط کار و چالش های مرتبط با ساختار جزیره ای در آموزش فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرارگرفت.