نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در استان کرمان:

تقویت و ارتقای مدارس دولتی نیازمند یک رویکرد جامع و چند بعدی است

نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در استان کرمان تاکید کرد: تقویت و ارتقای مدارس دولتی نیازمند یک رویکرد جامع و چند بعدی است. مهم‌ترین راهکار می‌تواند بهبود کیفیت آموزشی و افزایش حمایت‌های مالی و مدیریتی باشد.

اشاره: یکی از مراجع مهم و تاثیرگذار در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور، شورای عالی آموزش و پرورش است که بر اساس قانون از سال1300 یعنی حدود 104 سال پیش به صورت رسمی(از سال 1275 در قالب انجمن معارف به طور غیر رسمی) فعالیت خود را در عرصه نظام تعلیم و تربیت شروع کرده است. این شورا در طول بیش از یک قرن به نام های مختلفی از جمله: انجمن معارف، شورای عالی معارف، شورای عالی فرهنگ و شورای عالی آموزش وپرورش ایفای نقش کرده است و هیچگاه از وظیفه قانونی که تهیه و تدوین آئین نامه ها، اساسنامه ها و مقررات آموزشی و پرورشی برای ساماندهی نظام تعلیم و تربیت بوده؛ خارج نشده است.

سازمان اداری آن با بودجه و تشکیلات مستقل زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و وظیفه پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسئولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم را به عهده دارد.

یکی از وظایف مهم و حساس دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شورا در میدان عمل و اجراست. برای این منظور یکی از معاونین ادارات کل هر استان به عنوان نماینده این شورا با هدف فراهم آوردن زمینه تعامل اثر بخش شورای عالی با استان ها و تبادل تجربیات، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و نیز بهره مندی از نظرات همکاران محترم استان ها در خصوص مصوبات شورای عالی انتخاب می شود.

با توجه به اینکه مقدمات برگزاری نهمین نشست نمایندگان این شورا به منظور تقویت ارتباط و تعامل حوزه سیاستگذاری و اجراء در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در سال 1404 در حال انجام است با ابوالحسن خسروشاهی معاون آموزش متوسطه استان کرمان و نماینده این شورا در آن استان گفت و گویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم.

سؤال: الگوی پیشنهادی شما برای ایجاد ارتباط و تعامل موثر با شورای عالی آموزش و پرورش چیست؟

بررسی دقیق اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌های شورای عالی آموزش و پرورش، تشکیل گروه‌های کاری یا مشورتی برای تبادل نظر و تدوین پیشنهادات و برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اعضای شورا و پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش، تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش، تدوین پیشنهادات مبتنی بر تحقیقات علمی و تجربیات موفق داخلی و بین‌المللی، راه‌اندازی پلتفرم‌های گفت‌وگو برای بررسی مسائل آموزشی و جمع‌آوری دیدگاه‌های مختلف، همکاری با سازمان‌های مرتبط، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای تقویت پیشنهادات، پیگیری اجرای پیشنهادات و ارزیابی نتایج حاصل از تصمیمات شورا و ارائه بازخوردهای منظم و پیشنهادات اصلاحی در جلسات مختلف.

سؤال: چه راهکارهایی را برای نظارت بهتر و موثرتر بر اجرای مصوبات شورای عالی پیشنهاد کنید.

هماهنگی و همدلی میان اعضای شورا، استفاده از گزارش‌های تحلیلی و داده‌ محور برای ارزیابی تأثیر مصوبات و الزام مسئولان اجرایی به ارائه گزارش‌های دوره‌ای درباره اجرای مصوبات، دیجیتالی‌سازی فرآیندهای گزارش‌دهی برای افزایش دقت و کاهش زمان بررسی، ایجاد امکان مشارکت معلمان، والدین و دانش‌آموزان در فرآیند نظارت و ارزیابی عملکرد وبررسی و اصلاح فرآیندهای نظارتی بر اساس داده‌های واقعی و تجربیات عملی.

سؤال: به نظر شما برای تقویت و ارتقای مدارس دولتی چه کاری باید انجام شود؟

ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، توانمندسازی معلمان، اصلاح برنامه‌های درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی و تفکر انتقادی، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت نهادهای غیردولتی برای توسعه زیرساخت‌های مدارس، استفاده از سیستم‌های نظارت و ارزیابی برای بررسی کیفیت آموزش در مدارس، استفاده از نظرات و پیشنهادات معلمان و والدین برای بهبود سیاست‌های آموزشی وتشویق جامعه به حمایت از مدارس از طریق برنامه‌های داوطلبانه و فرهنگی، بهبود فضای فیزیکی مدارس برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان و معلمان وکاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و افزایش کیفیت تعاملات آموزشی.

سؤال: چه راهکاری برای اصلاح فرآیند بین مدرسه و دانشگاه پیشنهاد می کنید؟      

برگزاری امتحانات هماهنگ کشوری با نظارت دقیق برای جلوگیری از تقلب و ناعدالتی، استفاده از معدل کتبی نهایی سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای رتبه‌بندی داوطلبان، هر دانشگاه آزمون ورودی مخصوص خود را برگزار کند تا داوطلبان بر اساس معیارهای آن دانشگاه سنجیده شوند، ایجاد فرصت‌های ویژه برای دانش‌آموزان مناطق محروم،  برگزاری آزمون‌های عملی و مصاحبه‌های تخصصی برای رشته‌های خاص و ارزیابی توانایی‌های داوطلبان در زمینه‌های مرتبط با رشته مورد نظر.

سؤال: برای افزایش سطح علمی، آموزشی و پژوهشی معلمان چه کار باید کرد؟ آیا تدوین و تصویب آئین نامه فرصت های مطالعاتی برای معلمان می تواند در این زمینه کارساز باشد؟بله

تدوین برنامه‌های آموزشی مستمر برای به‌روز نگه‌داشتن معلمان واستفاده از روش‌های نوین تدریس و فناوری‌های آموزشی وبرگزاری دوره‌های تخصصی بر اساس نیازهای معلمان در رشته‌های مختلف، ایجاد فرصت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و تشویق معلمان به انتشار مقالات علمی و تبادل دانش با سایر پژوهشگران، مشارکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی مرتبط با آموزش و برگزاری جلسات بحث و گفت‌وگو برای بهبود کیفیت تدریس ، تجهیز مدارس به ابزارهای آموزشی مدرن برای بهبود روش‌های تدریس و افزایش حقوق و مزایا بر اساس عملکرد معلمان و اعطای امتیازات ویژه به معلمان فعال در حوزه پژوهش و آموزش نوین.

سؤال: برای اینکه مدرسه به کانون تربیتی محله تبدیل شود چه کارهایی باید انجام شود؟ آیا در استان شما کاری در این باره انجام شده است؟

برگزاری جلسات مشورتی با والدین، دانش‌آموزان و ساکنان محله و دعوت از اعضای جامعه برای مشارکت در برنامه‌های تربیتی و آموزشی وبرگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای والدین و دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های هنری، ورزشی و فرهنگی برای جذب مشارکت بیشتر افراد محله، تخصیص فضاهای مدرسه برای برگزاری رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، تجهیز مدرسه به امکاناتی که جامعه بتواند از آن‌ها بهره‌مند شود (مانند کتابخانه و سالن ورزشی)، استفاده از حمایت‌های دولتی و غیردولتی برای توسعه برنامه‌های مدرسه و تشویق والدین به حضور و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مدرسه وایجاد فرصت‌های یادگیری مشترک میان دانش‌آموزان، والدین و معلمان

سؤال: به نظر شما مهم ترین مانع اجرای سند تحول بنیادین چیست؟

عدم معرفی فواید و آثار واقعی اجرای سند تحول بنیادین و عدم الگوی اجرایی برای معلمان، دانش آموزان و خانواده ها در راهبردها و راهکارهای مختلف سند، عدم فهم سند تحول به دلیل مبهم بودن بعضی واژه ها و انتصاب مدیران ضعیف و اهمال مدیران در اجرای سند.

سؤال: چه پیشنهادی برای پویایی و تحرک بیشتر گروه های آموزشی دارید؟

برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی جهت توسعه مهارتهای حرفه ای معلمان و آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس و ابزارهای جدید و تکنیک های آموزشی. تشویق معلمان به ارائه ایده های خلاقانه در زمینه فرآیندهای یاددهی – یادگیری و انتقال تجارب سازنده در زمینه راه حل های کاهش افت تحصیلی و ایجاد محیط قوی و هماهنگ بین خانواده ها و معلمان جهت بررسی مداوم نیازهای دانش آموزان. در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای معلمان فعال متناسب با عملکردشان و افزایش ساعت گروه های آموزشی و تخصیص ردیف اعتباری ویژه گروههای آموزشی.

سؤال: از آئین نامه اجرایی مدرسه به عنوان منشور مدیریت مدرسه نام می برند. شما چه راهکاری برای اجرای کامل این آئین نامه در مدارس دارید؟ مهم ترین مانع اجرای این آئین نامه چیست؟

انتخاب مدیران با رعایت اصل شایسته سالاری، همدلی و همکاری شورای مدرسه و تقویت انجمن اولیا و مربیان جهت بهبود فرآیند برنامه ریزی و تصمیم گیری در مدرسه. آگاهی بخشی و آموزش کارکنان مدرسه، شفاف سازی وظایف و مسئولیت ها، تأمین منابع مالی و نیروی انسانی، استفاده از فناوری های نوین و مهم ترین مانع اجرایی شدن آیین نامه اجرایی مدارس مقاومت در برابر تغییرات، مشکلات زیر ساختی و عدم همکاری و مشارکت والدین می باشد.

سؤال: از نظر شما مهم ترین موانع ارتباطی میان معلمان و دانش آموزان و اولیاء آنان چیست؟

عدم به کارگیری معلمان بومی جهت تقویت مهارت های ارتباطی، عدم آگاهی معلمان و دانش آموزان و اولیا از قوانین و مقررات مدرسه، بی توجهی معلم به حالات روحی و سطح درک دانش آموزان، جذاب نبودن محیط کلاس های درس به دلیل به کارگیری روش های سنتی تدریس مانند سخنرانی و نبود فضای مناسب آموزشی برای یادگیری.

سؤال: کاربردی ترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش کدام است و مهم ترین موانع اجرای مصوبات شورای عالی آپ چیست؟

تغییرمحتوای آموزشی و متناسب سازی دروس با نیازهای جامعه، توسعه برنامه های آموزش فنی و حرفه ای و توجه به آموزش های مهارتی و فرهنگی، آموزش معلمان و تقویت نقش معلمان در تصمیم گیری های آموزشی. عدم همدلی و همکاری مدیران و عوامل اجرایی و موازی کاری،عدم تنقیح قوانین و مقررات و عدم پیش بینی ضمانت اجرایی برای مصوبات مربوطه از مهم ترین موانع اجرای مصوبات شورای عالی می باشد.

سؤال: علت کاهش انگیزه معلمان را در چه می دانید؟ برای افزایش انگیزه آنان چه پیشنهادی دارید؟

استخدام معلمانی که فاقد شایستگی های حرفه ای معلمی هستند و از راه هایی غیر از دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم آموزش و پرورش می شوند. حجم زیاد کار برخی معلمان و عدم حمایت و احترام کافی از سوی جامعه، عدم دریافت حقوق و مزایای کافی و تحت فشار بودن از نظر مالی و تمرکز بیشتر بر شغل دوم. استخدام معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان، پرداخت حقوق و مزایا بر اساس عملکرد، ایجاد محیط کاری سالم و حمایت و احترام کافی از سوی جامعه .

سؤال: اگر شما وزیر آموزش و پرورش بودید چه برنامه مهمی را در اولویت کاری خود قرار می دادید؟

اجرای عدالت آموزشی( دسترسی به آموزش با کیفیت، امکانات آموزشی مناسب و حمایت های لازم برای تمام دانش آموزان)، تقویت مدارس دولتی و توجه به مدارس مناطق کم برخوردار، تقویت و ارتقای مدارس دولتی نیازمند یک رویکرد جامع و چندبُعدی است. مهم‌ترین راهکار می‌تواند بهبود کیفیت آموزشی و افزایش حمایت‌های مالی و مدیریتی باشد و حفظ استقلال آموزش و پرورش در تصمیم گیری ها.

سؤال: انتظارات خود را از دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش بیان کنید؟

نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا، ارتباط با رسانه‌ها برای اطلاع رسانی به مردم و مجریان در مورد تصمیمات شورای عالی و ارتباط موثر با دانش آموزان و والدین از طریق فضای مجازی.

سؤال: چه راهکارهایی برای اجرای عدالت آموزشی پیشنهاد می کنید؟ ساخت مدارس جدید و باز سازی مدارس قدیمی، استخدام معلمان مجرب و آموزش مستمر آنها برای به روز شدن، جذب مشارکت فعال خانواده هاو بخش خصوصی در امر آموزش و ارائه بورسیه ، کمک های مالی و مشوق های تحصیلی برای دانش آموزان با استعداد.

از وقتی که در اختیار ما قرارد دادید سپاسگزاریم.