فناوری های نوین آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی؛ چارچوبی برای تفکر
اولین نشست میز آموزش فنی و حرفه ای اندیشکده دانا با موضوع چالش های نوظهور و راهبردهای مواجهه با آنها در آموزش های فنی و حرفه ای برگزار شد.
در این نشست، مهدی اسماعیلی رئیس گروه برنامه های درسی و تربیتی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، چارچوب تفکر در مورد ارتباط فناوری های نوین آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی را ارائه کرد.
این چارچوب شامل مولفه های قلمرو فناوری های نوین، قلمرو آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، تعیین نسبت فناوری های نوین با زیست بوم مهارت، تعیین اهداف و اولویت های بکارگیری فناوریهای نوین، تعیین وضعیت مطلوب در بکارگیری فناوریهای نوین، بررسی چالش ها و راهکارهای بکارگیری فناوری نوین می باشد.
نمونه های از کاربرد فناوری های نوین از قبیل استفاده از فناوری هوش مصنوعی با هدف ارتقاء کلنگری، استفاده از فناوری چاپ سه بعدی با هدف ارتقاء جذابیت برای دانش آموزان، استفاده از فناوری ساخت با رایانه با هدف شخصی سازی آموزش و همچنین استفاده از فناوری هوش مصنوعی با هدف ارتقاء بهره وری در دنیای کار (حرفه ها و مشاغل) بیان شده است.
همچنین تجاربی در مورد استفاده از فناوری های نوین در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش از قبیل چاپ سه بعدی و ساخت با رایانه ارائه شد.