دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان ها؛

نباید از توان معلمان غافل شد / اجتماعات یادگیری بستری برای اشتراک یافته‌های خلاقانه و راه‌حل‌های مؤثر است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اجتماعات یادگیری بستری برای اشتراک یافته‌های خلاقانه و راه‌حل‌های مؤثر است.

محمود امانی طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با اشاره به برگزاری مرحله اول توانمندسازی مدرسان در دوره ابتدایی و متوسطه در مشهد مقدس، اظهار کرد: آنچه در این دوره ارائه شد، باید به صورت جدی در استان‌ها تا سطح کلاس‌های درس دنبال شود. این برنامه شامل؛ دوره‌های آموزشی مطابق با انتظارات رئیس‌جمهور و گزارش‌های مرتب و منظم پس از برگزاری دوره‌های استانی است.

امانی به پنج مشخصه حداقلی کلاس درس مطلوب اشاره کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت خلاصه و حداقلی بیان کنیم چون در سطوح مختلف معیارها را بیان کرده ایم پنج مشخصه کلاس درس در اول مهر باید باشد که بدین شرح است:
۱- چینش متفاوت کلاس: باید ملموس و قابل مشاهده باشد. چینش متفاوت منجر به نقش متفاوت معلم دانش آموز و الگوهای یادگیری می شود.
2- شروع خوب برای همه دروس: طراحی آموزش میتواند شامل فیلم ،آزمایش بازی مسئله یا کاربرد باشد. همان چیزی که خانم دکتر حکیم زاده تحت عنوان "خلق" موقعیت های یادگیری متنوع نام بردند.
3- فعالیت گروهی: انجام حداقل یک فعالیت تیمی در هر کلاس از تأکیدات ویژه رئیس جمهور.
۴- جلوه فناوری: حداقل فناوری امکان نمایش محتوا از موبایل معلم بر روی تلویزیون کلاس و کیت های آموزشی، علوم، ریاضی، فارسی و کتابخانه کلاسی بسیار کمک کننده هستند.
5- زمان اختصاص یافته به ارائه دانش آموزی: اختصاص وقت معین برای ارائه دانش آموزان .

وی افزود: از اول مهرماه، تکلیف تمام معاونان وزارتخانه، مدیران کل و مدرسین استانی این است که بر این فرایند در کلاس‌های درس نظارت و راهبری کنند تا مطمئن شویم در تک تک کلاس‌های درس ایران این اتفاق افتاده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به پنج مشخصه حداقلی کلاس درس مطلوب، اشاره کرد و ادامه داد: اولین مشخصه چینش متفاوت کلاس درس است که باید ملموس و قابل مشاهده باشد. این چینش متفاوت می تواند منجر به نقش متفاوت معلم، دانش‌آموز و الگوهای یادگیری شود.

وی با اشاره به  شروع خوب برای همه دروس، خاطرنشان کرد: طراحی آموزش می‌تواند شامل فیلم، آزمایش، بازی، حل مسئله و یا کاربرد باشد و این همان «خلق موقعیت‌های یادگیری متنوع» است.

امانی با بیان این‌که در فعالیت گروهی انجام حداقل یک فعالیت تیمی در هر کلاس مورد تأکید است، گفت: در جلوه فناوری؛ امکان نمایش محتوا، کیت‌های آموزشی علوم، ریاضی، فارسی و کتابخانه کلاسی بسیار کمک‌کننده هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اختصاص وقت معین برای ارائه دانش‌آموزان، تصریح کرد: برای تحقق این اهداف، اجتماعات یادگیری تشکیل شده است. اتصال معلمان برای اشتراک تجارب باعث می‌شود بحث امکانات به درجه دوم اهمیت برسد.

وی به جشنواره تجربیات اشاره کرد و گفت: جشنواره تجربیات، جشنواره‌ای برای اشتراک تجربیات معلمان در زمینه موقعیت‌های یادگیری متنوع است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: پیشرفته‌ترین روش‌ها نیاز به بستر اشتراک‌گذاری دارند. این بستر تحت عنوان «اجتماعات یادگیری» فراهم شده است. در این بستر، معلمان می‌توانند یافته‌های خلاقانه و راه‌حل‌های مؤثر را به اشتراک بگذارند.

امانی در ادامه تاکید کرد: نباید منتظر تغییر کتاب‌های درسی بمانیم. هر محتوایی در دست معلمی که طراحی آموزشی و خلق موقعیت یادگیری را بلد باشد، به محتوای فعال تبدیل می‌شود و نباید از توان معلمان غافل شد.