با حضور دبیرکل شورای عالی از کتاب های حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش رونمایی شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش با هدف مستندسازی اسناد و مصوبات، تلاش در حفظ سیر تغییرات نظام آموزشی و در دسترس قرار دادن آنها جهت استفاده علاقه مندان، پژوهشگران و صاحب نظران تعلیم و تربیت به روند تغییرات و توسعه آموزش های رسمی کشور اهتمام ویژه ای دارد.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از کتاب های حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش اظهار داشت: با توجه به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در اشتغال و اقتصاد کشور، مجموعه کتاب هایی که در این زمینه تالیف شده است جهت استفاده علاقه مندان، پژوهشگران و صاحب نظران این حوزه گردآوری و چاپ و منتشر شده است.

وی‌افزود: یکی از مبناهای روشن و قابل توجه طراحی و بازنگری برنامه های درسی، پژوهش و ارزشیابی و آسیب شناسی وضع موجود است.‌برای رسیدن به وضع مطلوب می بایست ابتدا از موقعیت فعلی درک مناسبی داشت و همچنین روندهای تغییرات در نظام های آموزشی را به خوبی تحلیل نمود‌‌‌‌‌‌.

امانی ‌تاکید ‌کرد:‌ بررسی و تحلیل برنامه های درسی پیشین و موجود زمانی میسر است که این برنامه ها و اسناد‌و مصوبات آن ها به صورت قابل قبول و اصولی مستند شده باشند.

دبیرکل شورای‌عالی‌آموزش‌و‌پرورش‌در‌ادامه‌گفت:‌برنامه های ششم و هفتم‌بعد‌از‌انقلاب برای افزایش‌سهم آموزش های فنی و حرفه ایوکاردانش تا سقف۵۰ درصد بر اهمیت این آموزش ها افزود.این شاخه تحصیلی با هدف شناخت بهتراستعداد و علاقه هنرجویان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال مفید و تبدیل توانایی های علمی و بالقوه‌آنان به فعل و عمل، برنامه ریزی و تقویت شد.

در این مراسم کتاب های حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش رونمایی شد:

1- کتاب سیر تغییرات رشته های مهارتی کاردانش

 این کتاب 102 صفحه ای در سه بخش تالیف شده است. در بخش اول به رشته های مهارتی کاردانش زمینه صنعت، در بخش دوم به رشته های مهارتی کاردانش زمینه خدمات و در بخش سوم به رشته های مهارتی کاردانش زمینه کشاورزی قابل اجرا در آموزش و پرورش و دستگاه های متولی می پردازد.

این کتاب سیر تغییرات رشته های مهارتی کاردانش را با توجه به اقتضائات، نیاز بازار کار، علایق دانش آموزان و دنیای کار در طول سال های اجرا را بررسی می کند.

2- کتاب سیر تحول برنامه های درسی فنی و حرفه ای در ایران طی یک قرن

این کتاب با مقدمه ای از دکتر محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در سه فصل به شرح ذیل چاپ شده است: فصل اول برنامه های درسی هنرستان های کشاورزی، فصل دوم برنامه های درسی هنرستان های هنری و فصل سوم برنامه های درسی مدارس فنی و حرفه ای(صنعت و خدمات) در ایران می باشد که توسط انتشارات شورای عالی آموزش و پرورش چاپ و نشر پیدا کرده است.

3-کتاب مجموعه جداول دروس رشته های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش

به استناد مصوبه جلسه 315  کمیسیون برنامه های درسی و تربیتی، به منظور معرفی رشته‌های شاخه فنی ‌و ‌حرفه‌ای و کاردانش برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان، معلمان، هنرجویان، مدیران، کارشناسان و دیگر ذی‌نفعان این آموزش‌ها، مجموعه "جداول دروس رشته‌های شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش" هر ساله توسط دبیرخانه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش منتشر می‌شود.

کتاب مجموعه جداول دروس نگارش 1404 دارای ویژگی‌های زیر است: استفاده کدهای ملی در رشته‌ها، استفاده از کدهای ملی در حرفه‌ها و درس شغل‌ها، ستفاده زمان اعتبار محتوایی جداول دورس، استفاده از سازوکار توقف توسعه، معادل قراردادن ساعت آموزشی شایستگی هفتگی با واحد درس، توجه به کلان روندهای دنیای کار،استفاده هنرستان با نام واحد، قابلیت اجرا در شاخه فنی و حرفه‌ای/شاخه کاردانش و استفاده از سطوح دو  و سه صلاحیت حرفه‌ای ملی.

4- کتاب مجموعه اساسنامه های هنرستان های کشور

یکی از ماموریت‌های شورای عالی معارف/فرهنگ/ آموزش‌و‌پرورش تدوین و تصویب اساسنامه مدارس مختلف از جمله مدارس صنعتی و حرفه‌ای و تخصصی بود. بر این اساس در طی چند دهه نخست فعالیت شورا، اساسنامه دهها مدرسه، آموزشگاه و مراکز آموزشی حوزه صنعتی، حرفهای، هنری و نظایر آن در شورا به تصویب رسیده است.

اساسنامه هنرستان و مدرسه فنی‌و‌حرفه‌ای، به عنوان یک سند رسمی‌و قانونی، نقش کلیدی در تعیین چارچوب فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های آموزشی، تربیتی و مدیریتی هنرستان ایفا نموده و سندی است که اهداف، ساختار، و قوانین حاکم بر هنرستان ها را مشخص می‌کند.

مجموعه حاضر حاوی حدود 90 اساسنامه هنرستان در بیش از یکصد سال اخیر است. برخی از این اساسنامه‌‌ها کلی و برخی برای رشته یا دستگاه خاص هستند.

با مطالعه متن هر یک از اساسنامهها، ابعاد و زوایای مختلف تاریخ و تحولات نظام آموزشی در حوزه آموزش‌های صنعتی و حرفه ‏ای آشکار می‌شود. امیدواریم این اثر بتواند بخشی از حوزه مغفول داده‌های اسنادی و حقوقی عرصه نظام آموزشی ایران بویژه فنی و حرفه ای و کاردانش را روشن سازد.