چاپ کتاب مدرسه کانون تربیتی محله(چارچوب نظری و راهکارهای عملی برای برنامه ­ریزان آموزشی و مدیران مدارس)

مدرسه در افق چشم­ انداز 1404، نقطه ­اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله لحاظ شده است.

به‌طوری‌که راهکار 7-1- سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، فراهم آوردن زمینه­ های لازم برای نقش ­آفرینی مدرسه به‌عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی محله و جلوه­ای از جامعه اسلامی و حیات طیبه با تفویض اختیار و مسئولیت به آن و استانداردسازی تمام مؤلفه­ ها و عوامل درون مدرسه ­ای ذکرشده است. با توجه به اهداف مندرج در بسته تحولی مدرسه کانون تربیتی محله به نظر می­رسد که مدرسه به‌عنوان کانون تربیتی محله می‌تواند با همراه کردن آموزش، زندگي اجتماعي و اوقات فراغت دانش ­آموزان، محيط آموزشی و پرورشی مدارس را غنی نموده و موجب افزایش تعلق‌خاطر دانش ­آموزان به محيط مدارس شود که آن موجب ایجاد روحیه نشاط در دانش ­آموزان و افزايش تمايل حضور آن‌ها در محيط مدرسه مي ­شود. بنابراین مدرسه به عنوان كانون تربيتي محله يك نوع از مدارس در كنار ساير مدارس موجود نيست، بلكه ويژگي­ها، مشخصه­ ها و كاركردهايي است كه لازم است همه مدارس واجد آن باشند.

  این کتاب مستخرج از گزارش نهایی طرح پژوهشی "بازتعریف نقش مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله"  بوده که به سفارش دبیرخانه شورای­ عالی آموزش و پرورش انجام گرفته است. محتوای کتاب با استفاده از منابع جدید فارسی و انگلیسی در چهار فصل و با نگاه کاربردی به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب تلاش شده است کارشناسان تعلیم و تربیت، مدیران و معلمان مدارس با مفهوم مدارس اجتماعی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و مدرسه کانون تربیتی محله در ایران و ویژگی ­های آن بیش ‌از پیش آشنا گردند.  

در این کتاب سعی شده است ترتیب ارائه مطالب نیز به شکل خاص و منظمی باشد؛ به‌طوری‌که مخاطب در فصل اول با چیستی و چرایی مدرسه کانون تربیتی محله و مفاهیم مرتبط با آن آشنا می­ شود. مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله در نظر، تاریخچه مدارس اجتماعی و مدرسه محله در کشورهای جهان محتوای فصل دوم را تشکیل می ­دهد. در فصل سوم، چارچوب مفهومی مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله ارایه می ­شود. فصل چهارم مربوط به مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله در عمل و ارایه راهکارهای عملی و اجرایی برای تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله است.