دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد:
ایران با پشتوانه فرهنگی و علمی خود کشوری ماندگار در تمدن جهانی است
دبیرکل شورایعالی آموزشوپرورش گفت: ایران سرزمینی با گنجینهای عظیم از تاریخ، ادبیات و مردمانی بزرگ است؛ میراثی که در طول قرنها به دست پدران و مادران این سرزمین شکل گرفته و امروز در قالب تمدن ایرانیاسلامی جلوهگر است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی؛ محمود امانی طهرانی، در آیین افتتاحیه بیست و چهار مین اردوی پسران عشایر کشور در مشهد با تأکید بر غنای فرهنگی و علمی ملت ایران گفت: ایران سرزمینی با گنجینهای عظیم از تاریخ، ادبیات و مردمانی بزرگ است؛ میراثی که در طول قرنها به دست پدران و مادران این سرزمین شکل گرفته و امروز در قالب تمدن ایرانیاسلامی جلوهگر است.

وی با اشاره به جایگاه دانشمندان ایرانی در تاریخ علم جهان افزود: ابوریحان بیرونی نمونهای از دانشمندانی است که با روش علمی متکی بر تجربه و مشاهده کار کرده و آثار ماندگاری در حوزه علم و فناوری به جا گذاشته است. او همچنین «قنات» را نماد مهندسی ایرانی دانست که در آن نبوغ زمینشناسی و فناوری بومی بهگونهای تلفیق شده که جهان هنوز به بلوغ آن نرسیده است.
امانیطهرانی با اشاره به اینکه ایران با پشتوانه فرهنگی و علمی خود کشوری ماندگار در تمدن جهانی است ادامه داد: ایران در همه دورههای تاریخی، از عرصه علم تا ادبیات، چهرههای شاخصی مانند نظامی گنجوی را پرورانده که آثار او جلوهای از تفکر بینالمللی و چندفرهنگی ملت ایران است.
وی تأکید کرد: نظامی در اثر «هفتپیکر» هویت جهانی ایران را به تصویر کشیده و شاعران بزرگ هند مانند امیرخسرو دهلوی نیز این میراث را ادامه دادهاند.

دبیرکل شورایعالی آموزشوپرورش نقش عشایر کشور را در حفظ و تداوم فرهنگ ملی و ادبیات فارسی برجسته دانست و گفت: عشایر ایران از مهمترین حافظان شاهنامه فردوسی بودهاند و در دورههایی با وجود محدودیتها، این میراث حماسی را زنده نگه داشتهاند. به گفته او، عشایر در دورههای تاریخی مختلف از صفویه تا مشروطه و سپس در انقلاب اسلامی، همواره نقشی فعال و تأثیرگذار در پاسداری از استقلال، فرهنگ و روحیه غیرت ملی داشتهاند.
وی افزود: ایران اسلامی در دورههای گوناگون، از عصر سامانیان تا عصر صفویه، شکوفایی هنری و علمی را تجربه کرده است؛ نمونههایی از آن را میتوان در معماری مساجد تاریخی از فرومد تا گوهرشاد و آثار هنری مکتب هرات مشاهده کرد که نشاندهنده استمرار جریان علم و هنر ایرانی در طول قرون است.
امانی طهرانی در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاشهای پیشگامان آموزش عشایری کشور از جمله محمد بهمنبیگی و پیگیریهای مسئولان فعلی آموزشوپرورش عشایر، از دانشآموزان خواست تا پیام و تجربه حضور خود در این گردهمایی را به خانوادهها و همکلاسیهایشان منتقل کنند و خاطره این همدلی و شناخت فرهنگی را به عنوان دستاورد اصلی اردو حفظ کنند.