تصویب و ابلاغ ۴ آییننامه برنامه هفتم در حوزه آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در اجرای برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد که از مجموع چهار آییننامه تکلیف شده، همه تصویب و ابلاغ شده است.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با حضور در صحن علنی مجلس گفت: احصاء تکالیف از متن قانون و دستهبندی آنها براساس حوزههای ماموریتی، تعیین مسئولیتها و برگزاری جلسات مستمر و هفتگی کارگروه اقدام، ایجاد سامانه مدیریتی رصد و پیگیری برای پایش لحظهای اقدامات و سنجههای عملکردی، تدوین برنامه عملیاتی سالانه بر اساس تکالیف احصاء شده، و چاپ کتاب و تولید محتوای اطلاعرسانی و آموزشی برای ذینفعان، از جمله اقدامات تمهیدی وزارت آموزش و پرورش بوده است.
وی ضمن اشاره به تکالیف آموزش و پرورش در برنامه هفتم ادامه داد: از مجموع چهار آییننامه تکلیف شده در برنامه هفتم برای وزارت آموزش و پرورش، هر چهار آییننامه تصویب و ابلاغ شده است. همچنین ایجاد شهر کودک، نحوه جذب دانشجویان، طراحی و توسعه رشتههای فنی و حرفهای و آییننامه نحوه وصول درآمدهای فعالیتهای فوق برنامه از جمله این آییننامهها است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از مجموع چهار سند تکلیف شده، سه سند به تصویب رسیده، اظهار کرد: نظام جامع امور تربیتی و مراقبتهای اجتماعی از جمله این اسناد است. از مجموع چهار تصویبنامه تکلیف شده نیز، سند تنوعبخشی به مهدهای کودک، از جمله مهدهای خانگی، به تصویب رسید و ابلاغ شده است. سه سند دیگر تدوین شده و در دست اقدام و فرایند تصویب قرار دارد.
کاظمی همچنین گفت: از مجموع دو اساسنامه تکلیف شده، در رابطه با اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، موضوع تبصره بند ۳ ماده ۸۸، تصویب توسط هیأت امنای صندوق انجام شد و برای تعیین تکلیف به دولت ارسال شده که در دست بررسی است. اساسنامه نهضت سوادآموزی موضوع بند «ب» ماده ۹۱ نیز تدوین و در دولت مصوب شد تا در قالب بند «الف» ماده ۹۱ سازماندهی شود.
وی با اشاره به حوزه تکالیف گزارشی افزود: از مجموع شش تکلیف گزارشی، دو گزارش ارسال شده و چهار گزارش بدون اقدام باقی مانده است. از مجموع ۱۱۰ تکلیف اقدامی، ۳۰ تکلیف بهطور کامل انجام شده، ۵۵ تکلیف جز تکالیف مستمر است، ۲۰ تکلیف نیمهتمام و پنج مورد بدون اقدام باقی مانده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره سنجههای جدول ۲۰ قانون تصریح کرد: از مجموع ۲۹ سنجه عملکردی، ۲۱ سنجه مربوط به جدول ۲۰ است که بهطور مستقیم جزو تکالیف آموزش و پرورش میباشد و هشت سنجه دیگر مربوط به جدول ۱۶ است که وزارت آموزش و پرورش بهعنوان همکار سایر دستگاهها ایفای نقش میکند و گزارش آنها از طریق دستگاههای دیگر ارائه میگردد. همچنین از مجموع ۲۹ سنجه عملکردی، ۲۰ سنجه در برش سالانه عملکرد کامل یا بیش از هدف کمی مورد انتظار داشته است. سه سنجه نیز با توجه به برش سالانه دارای عملکرد کمتر بوده و نیاز به تأمین منابع و زیرساختهای مربوطه دارد. شش سنجه نیز بهعنوان سنجههای مازاد به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شده و نیاز به اصلاح دارد.
کاظمی در ادامه ارائه گزارش خود درباره اقدامات اسنادی اظهار کرد: در این خصوص، تعداد آییننامههای مصوب طی دو ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ همچنین نسبت دانشجو معلم به استاد مطابق با نص قانون محاسبه شده است.
وی درباره آمار بازنشستگان دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: آمار دقیق بازنشستگان دانشگاه فرهنگیان ۲۵۵ نفر است که تاکنون ۱۷۰ نفر جذب شده و جذب هزار نفر نیز در هیأت امنا مصوب شده و مجوزهای سازمان امور اداری و استخدامی اخذ شده است؛ این اقدام نسبت دانشجو به معلم را بهطور قابل توجهی بهبود میبخشد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که کلاسهای با تراکم بالا کاهش یافته، اما در دوره متوسطه به دلیل مهاجرت دانشآموزان از ابتدایی به متوسطه اول، این امر اجتنابناپذیر است.
کاظمی افزود: آمار کلاسهای بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی در سال ۱۴۰۳، ۵۰,۷۵۰ کلاس بوده است که با توجه به نهضت توسعه عدالت آموزشی و ساخت بیش از ۲,۴۰۰ فضای آموزشی در آغاز سال تحصیلی، به ۳۰,۹۹۷ کلاس کاهش یافته است؛ یعنی ۳۸.۹ درصد کاهش. در دوره متوسطه اول، این تعداد از ۱۸,۵۰۶ به ۱۶,۱۲۰ کلاس رسیده که نشاندهنده کاهش ۱۳ درصدی است.
وی ادامه داد: قانون معدل کل دوره متوسطه را هدفگذاری کرده است و نه صرفاً امتحان نهایی کتبی پایه دوازدهم. در این شاخص، معدل فنیحرفهای از ۱۴.۷۹ به ۱۵.۱۴ و شاخه نظری از ۱۴.۷۵ به ۱۵.۳۲ افزایش یافته است؛ همچنین معدل آزمون نهایی پایه دوازدهم از ۱۰.۶۰ به ۱۰.۱۵ کاهش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش درباره اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: مطابق بند ۳ ماده ۸۸، اصلاح اساسنامه توسط هیأت امنای صندوق انجام و بهعنوان اساسنامه پیشنهادی تصویب و ارسال شده است؛ اقدامات بعدی منوط به پذیرش این امر در مراجع ذیربط خواهد بود که توسط دولت مشخص میشود.
کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش آموزشهای مهارتی در ۳۲۰ هنرستان با ۲,۴۲۲ کارگاه و کلاس و زیربنای ۴۷۷ هزار متر مربع در حال ساخت است. همچنین علاوه بر تصویب و ابلاغ آییننامه توسعه هنرستانها، ۸۴۹ هنرستان جوار شناسایی و در مرحله اول، ۸۷ هنرستان جوار کارخانه راهاندازی شده است. ۲۴ رشته در شاخه فنی و حرفهای بازنگری شده و ۱۷ رشته جدید در شاخه کاردانش اضافه شده است؛ بیش از ۱۱۰ هزار دانشآموز بیشتر از سال قبل در هنرستانها شاغل شدهاند که این بهبود وضعیت را در این شاخص مهم و حیاتی نشان میدهد.
وی در پایان گفت: توسعه هنرستانها و مدارس شبانهروزی عشایری-هنرستانها از ۱۲۶ به ۱۴۵ افزایش یافته که حاکی از افزایش ۱۵ درصدی است.