دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد:

مهارت‌آموزی باید از وضعیت نظری به یک نظام منسجم و کاربردی تبدیل شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تدوین برنامه‌ای منسجم برای ساماندهی مهارت‌آموزی در دوره متوسطه خبر داد و گفت: طرح جامع مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان هنرستانی و متوسطه اول آماده شده و از نیمه دوم سال تحصیلی معرفی و از تابستان آینده اجرا خواهد شد.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه برای تبدیل مهارت‌آموزی از وضعیت نظری و کارگاهی پراکنده به یک نظام منسجم و کاربردی برنامه‌هایی طراحی‌ و در دو بخش پیگیری می‌شود گفت: بخشی ویژه دانش‌آموزان هنرستانی و بخشی مربوط به دیگر دانش‌آموزان دوره متوسطه است.

وی افزود: دانش‌آموزان هنرستانی طبق برنامه جدید وارد یک جریان آموزشی منظم مبتنی بر استانداردهای مشخص و بسته‌های آموزشی ۳۰۰ ساعته خواهند شد. ساماندهی جدی این بخش آغاز شده و ایجاد مراکز سنجش ملی یکی از ارکان اصلی این تحول است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وظیفه دارد مهارت‌آموزان را ارزیابی و برای آنان گواهی معتبر صادر کند و این فرآیند باید کاملاً رایگان باشد این موضوع در گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو بود، اما با حمایت وزارت رفاه و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این مشکل رفع شده است.

امانی افزود: آموزشگاه‌های این سازمان همکاری مناسبی با هنرستان‌ها دارند و از ابتدای مهرماه تفاهم‌نامه جدید اجرایی شده است.

وی به برنامه‌های مربوط به سایر دانش‌آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: معاونت آموزش متوسطه یک طرح فراگیر مهارت‌آموزی تهیه کرده و آن را به شورا و کارگروه تخصصی ارائه داده است. طرح ایران مهارت، سال‌ها در متوسطه اول اجرا می‌شد و در طرح جدید، تجربه گذشته مبنای کار قرار گرفته، اما روش‌های اجرا و زمان‌بندی‌ها بسیار متنوع‌تر شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت‌های تعریف‌شده فقط مهارت‌های شغلی نیست و دامنه وسیع‌تری از توانایی‌های هنری، اجتماعی و مهارت‌های کاربردی دیگر را شامل می‌شود ادامه داد: درباره گستردگی این عناوین دیدگاه‌هایی وجود دارد و هنوز برخی کارشناسان معتقدند که نباید دامنه مهارت‌ها بیش از حد باز شود. طرح جدید قرار است از نیمه دوم سال تحصیلی به مدارس معرفی شود و اجرای عملی آن از تابستان آینده آغاز شود.

امانی با بیان اینکه این طرح اجباری نیست و قرار نیست دانش‌آموزان را به حضور در آن مجبور کنند یا بار اضافی بر مدارس تحمیل شود، مدت آموزش را حدود ۶۰ + ۱۸۰ ساعت برآورد کرد و گفت: بیش از این، ظرفیت زمانی کافی وجود ندارد. خانواده‌ها نیز در اجرای این برنامه نقش مهمی خواهند داشت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه طرح اکنون به‌صورت کامل تدوین شده و برنامه‌ای پخته و قابل اجرا است گفت: عمدتاً دانش‌آموزان متوسطه اول مخاطب آن خواهند بود. در دوره ابتدایی نیز قرار است ساختار مهارت‌آموزی در این مقطع به ‌صورت تلفیقی طراحی شود و اقدامات مشخصی برای آن در حال انجام است.