اعضای شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کردند:

جبران عقب ماندگی درسی و پرورشی دانش آموزان / افزایش هر سال1 درصد سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور

هزار و شصت و هفتمین (1067) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیرآموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با تبریک ولادت با سعادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و گرامیداشت سالروز درگذشت استاد احمد صافی چهره برجسته نظام تعلیم و تربیت کشور؛ نظرات و دیدگاه های خود را درباره مسايل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله: لزوم تشکیل موزه نظام آموزش و پرورش کشور(مدرسه دارالفنون)، تاکید بر آموزش حضوری دانش آموزان و برآورد هزینه و خسارات تعطیلی مدارس( یافتن راهکاری برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تعطیلی مدارس)، افزایش حق مدیریت و اهتمام ویژه بر توانمندسازی مدیران مدارس، برگزاری جشنواره ایده های خلاق در حوزه امنیت غذایی و مصرف بهینه آب و انرژی با استفاده موثر از ظرفیت دستگاه ها، ارائه گزارش های نظارتی در صحن علنی شورای عالی، مستند سازی و تهیه فیلم از فعالیت ها و دستاوردهای آموزش و پرورش، فعال سازی دبیرخانه بین المللی تیمز و پرلز، جبران عقب ماندگی درسی و پرورشی دانش آموزان، افزایش هر سال1 درصد سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، آموزش و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و انرژی در مدارس با همکاری وزارتخانه های ذینفع، توجه جدی به معیشت و رفاه فرهنگیان، جلوگیری از تعطیلی مدارس روستایی و عشایری به بهانه آلودگی هوا، تعیین تکلیف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، توجه جدی به فرهنگ سازی در حوزه امنیت غذایی دانش آموزان، تغییر تقویم آموزشی متناسب با شرایط و موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف کشور، تشکیل گروه های جهادی آموزشی و پرورشی با محوریت دانشجویان دانشگاه های کشور و غیره بیان کردند.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: تنوع مسائل در آموزش و پرورش زیاد است به طوریکه کوچکترین مسئله آموزش و پرورش، بزرگترین مسئله در کشور است.

وی با اشاره به آئین نامه اجرایی جدید مدارس افزود: آئین نامه اجرایی مدارس؛ نسخه مدرسه ای سند تحول بنیادین در کانون مدرسه است و در اصل نسخه اجرایی سند تحول بنیادین در مدارس می باشد.

دبیرکل شورای شورای عالی آموزش وپرورش اظهار داشت: با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و گذشت 20 سال از اجرای آیین نامه مذکور، ضرورت بازنگری در آیین نامه اجرایی مدارس و تدوین آیین نامه ای جامع و کامل برای اداره بهینه و با کیفیت مدارس منطبق با اسناد بالادستی برای پاسخگویی به تحولات محیطی، اقتضائات، شرایط و و آینده دانش نیازهای حال آموزان و جامعه، افزایش اختیارات تصمیم گیری مدرسه و زمینه سازی برای توسعه مشارکت بیشتر عوامل سهیم و موثر در مدرسه به ویژه خانواده ها (ظرفیت های درون مدرسه و محیط پیرامونی) احساس شد.

امانی تاکید کرد: نسخه قبلی این آئین نامه در کمیسیون معین شورای عالی بررسی و تصویب شده است ولی در بازنگری و اصلاح آن به علت افزایش اختیارات مدرسه و اینکه این آئين نامه نسخه مدرسه ای برای اجرای سند تحول است بر این اساس در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش طرح، بررسی و تصویب می شود.

در ادامه جلسه شورا، وارد دستور کار بررسی« آئين نامه اجرایی مدارس» شد که پس از بحث و اعلام نظر اعضای شورای عالی به علت اتمام وقت، ادامه بررسی آن به جلسه آینده این شورا موکول شد.