وزیر آموزش و پرورش:
کیفیت آموزش معلمان و معیشت آنان نقش مهمی در بهبود اهداف تربیتی دارد
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش به مسأله اول دولت تبدیل شده است و نگاه عمیق و راهبردی رئیس جمهور به حوزه تعلیم و تربیت آوردههای فراوان به همراه خواهد داشت.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» که در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد، با تاکید بر اهمیت اصلاح و توسعه نظام آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: مسئولیت ما فراتر از اقدامات روزمره است و باید نگاه راهبردی و کلان در این حوزه حاکم باشد.
وی افزود: برنامههای آموزش و پرورش محکم و منسجم و بر اساس سند راهبردی بلندمدت تدوین شده است.
کاظمی تصریح کرد: نیاز داریم تا با همکاری و همافزایی همه نهادهای مرتبط، نگاه جامع و بنیادین را در بخش آموزش و تربیت اجرا کنیم تا آیندهای درخشان و متعالی برای نسلهای آینده رقم بزنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تحول در محتوا، ساختار و فرآیندهای آموزش و پرورش، کلید حل مشکلات و دستیابی به اهداف توسعه است و از هیچ تلاش و کوششی در این راه فروگذار نمیکنیم.
وی، حرکت به سمت تغییرات بنیادی و همسو با نیازهای جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: تحقق این اهداف نیازمند عزم ملی، همکاری و همفکری همه بخشها و نهادهای موثر است تا بتوانیم نظام تعلیم و تربیت را در مسیر تعالی و اثربخشی بیشتر قرار دهیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: فعالیتها و تلاشهای معلمان، سرمایههای بزرگ نظام تعلیم و تربیت است که باید مورد قدردانی قرار گیرد؛ البته برای ساختن آیندهای درخشان، نیازمند اصلاح ساختاری، تقویت منابع انسانی و اصلاح نظام مدیریت هستیم.
کاظمی افزود: نظام آموزشوپرورش در مواجهه با چالشهای متعدد، به علت سادهانگاری، کمتوجهی و بیثباتی مدیریت، دچار مسائل جدی است که باید به صورت عمیق و راهبردی به آنها پرداخته شود.
وی تصریح کرد: بدون اصلاح ساختاری و اجرای چهار تحول اساسی در «برنامه درسی»، «مدیریت»، «منابع انسانی» و «سیاستگذاری»، حل مشکلات فعلی امکانپذیر نیست. این مسیر نیازمند عزم ملی، حمایت دولت و همکاری همه نهادهای مرتبط است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرصت این است که با دوری از سیاستزدگی و با رویکرد علمی، نظام تعلیم و تربیت را به سمت تعالی سوق دهیم و آیندهای بهتر برای نسلهای آینده رقم بزنیم.
کاظمی گفت: مطالعات و تجربیات نشان میدهد که با عملیاتی کردن این چهار تحول، میتوان پایههای توسعه پایدار و مؤثر در حوزه آموزش و پرورش کشور را استوار میکند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه وزیر آموزش و پرورش رسیدگی به وضعیت آموزشی کشور بوده تا ساخت و ساز فضاهای آموزشی، افزود: موضوع ساخت و ساز در هیچ کشوری مرسوم نیست بلکه مهمترین وظیفه وزیر رسیدگی به موضوع سوادآموزی در کشور است. در بررسی وضعیت نظام تعلیم و تربیت کشور، به وضوح آشکار است که فضاهای آموزشی، همچنان با مشکلات عدیده مواجه هستند. مدارس کانکسی، سنگی، فرسوده و غیراستاندارد، همراه با سرانههای زیر سه متر، نمونههایی از فضاهای نامناسب و غیر استاندارد است که باید به سرعت نوسازی، بهبود و اصلاح شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فضاهای پیشرفته، مراکز رفاهی، هنرستانها و فضاهای ورزشی، از نیازهای فوری است که در کنار رفع کمبود تجهیزات و فناوریهای جدید باید در دستورکار قرار گیرد.
کاظمی خاطر نشان کرد: در بخش روستاها، گسترش پوشش تحصیلی، کاهش تعداد دانشآموزان در کلاسهای چندپایه و حل معضل بازماندگان از تحصیل از اولویتهای اصلی حوزه عدالت آموزشی است.
به گفته وی؛ تراکم بالای کلاسها (حدود ۳۵ دانشآموز در هر کلاس) و کمبود منابع انسانی بر مطلوبیت آموزش تاثیرگذار است که در کنار آن نیازمند توسعه فضای ورزشی و تمرکز بر مدارس نخبگانی و مدارس استثنایی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پایهگذار اصلی مشکلات امروز، اجرای ناقص و کماثر برنامههای درسی است؛ توضیح داد: کاهش وقت آموزش به دلیل تعطیلیهای مکرر، تعطیلات پنجشنبه، مدارس دوزبانه و برنامهریزیهای ناپایدار است. تعطیلی ۲۲ روز در سال گذشته که بر مقاطع مختلف تاثیر گذاشت، نمونهای بارز از اثر مخرب این وضعیت بر روند یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع کیفیت معلمان و وضعیت معیشتی آنان اشاره کرد و افزود: کیفیت آموزش معلمان و معیشت آنان نقش مهمی در بهبود اهداف تربیتی دارد؛ معلمانی که در شرایط سختی کار میکنند، باید مورد حمایت و حمایتهای مالی، معنوی و حرفهای قرار گیرند.
وی ادامه داد: نظام جذب و آموزش هم باید اصلاح شود چرا که حدود ۵۵ درصد معلمان وارد آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب میشوند، اما در خصوص ماده ۲۸ تنها ۴۰ درصد مدرک مرتبط دارند و ۶۰ درصد دیگر، بیارتباط یا نیمهمرتبط هستند.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع منابع مالی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در حوزه منابع، سهم بودجه آموزش نسبت به بودجه کل کشور بسیار پایین است، در طول ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته، این رقم ثابت و در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد باقی مانده است اما باید سهم واقعی، بسیار بیشتر باشد؛ نتیجه این کمتوجهی، ضعف در توسعه فضای فیزیکی، تجهیزات، فناوریهای نوین و زیرساختهای دیجیتال است.
کاظمی اضافه کرد: در بخش فناوری، دسترسی به اینترنت و نرمافزارهای هوشمند در بسیاری مناطق، بسیار محدود و ناپایدار است.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که بر سطح سواد و کیفیت آموزش اثر گذار است وضعیت خانوادهها و نقش والدین است و اگر بخواهیم واقعبینانه نگاه کنیم، تربیت کودک نتیجه تعامل میان سه نظام اصلی یعنی نظام تربیتی خانواده، نظام تربیتی مدرسه و نظام تربیتی جامعه است و در این فرآیند، نقش خانواده بسیار حیاتی است و باید با برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب، تقویت شود.
به گفته کاظمی، بر اساس آمار و ارقام، بخشی از خانوادهها به علت نداشتن ارتباط کافی با آموزش و سواد، نیازمند حمایتهای ویژه هستند؛ علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از والدین، به دلیل مشغلههای فراوان، فرصت و توانایی لازم برای تربیت صحیح فرزندان خود را ندارند که این خلأ مستقیم بر کیفیت نظام تربیتی و نتیجه نهایی تربیت فرزندان اثر میگذارد.
وی خاطر نشان کرد: نقش تکالیف و وظایف مدرسه در ارتقای سطح سواد و مهارتهای پایه دانشآموزان بسیار مهم است البته در گذشته، برنامههای تربیتی و تکالیف بهگونهای طراحی میشد که در طی فرآیند آموزش، سواد خواندن و نوشتن دانشآموزان ارتقا یابد و مهارتهای اولیه به بهترین شکل شکل بگیرد. در دوره کنونی، هرچند تلاشهایی صورت گرفته، اما نیاز است که تمرکز بیشتری بر اثربخشی، محتوا و کیفیت این تکالیف داشته باشیم.
کاظمی به طرح «توانا» در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح باعث بهبود سطح سواد و مهارتهای پایه دانشآموزان شده است همچنین، در دوره متوسطه، اقدامات مانند سفر یادگیری، با هدف تنوعبخشی به فرآیند آموزش و ارتقای مداوم کیفی، دستاوردهای قابل توجهی داشته است.
وی بیان کرد: در حوزه فضاهای آموزشی، استانداردسازی تجهیزات و توسعه فضاهای ورزشی و رفاهی، اقدامات خوبی با محوریت نظر مسعود پزشکیان رئیس جمهور انجام شده است که به تحقق عدالت و برابری در دسترسی به امکانات آموزشی کمک کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ارتقای سطح سواد و کیفیت آموزش نیازمند توجه همزمان به نقش خانواده، نظام آموزش و سیاستگذاری مناسب است، اظهار کرد: همه این عوامل باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای حصول نتیجه، نیازمند زمان، همکاری و اراده ملی است.
کاظمی از اعضای این نشست درخواست کرد که با اتحاد و همدلی، در مسیر توسعه و بهبود نظام تربیتی کشور گام بردارند زیرا آیندهسازان این کشور نیازمند تربیت کامل، جامع و اثربخش هستند.