تفکر روایی مسیر نوآورانه برای ارتقای آموزش در مدارس

استاد دانشگاه و اندیشمند نظام تربیت رسمی عمومی، در نشست تخصصی «تفکر روایی در مدیریت مدرسه»، با تأکید بر اهمیت نگاه روایی در مدیران مدارس، این رویکرد را فرصتی مؤثر برای شناخت عمیق تجربیات زیسته معلمان و ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه دانست.

 مهرمحمدی استاد دانشگاه و اندیشمند نظام تعلیم و تربیت با تأکید بر نقش مدیریت مبتنی بر روایت در مدارس اظهار کرد: مدیرانی که رویکرد روایی دارند، با شناخت دقیق تجربیات و داستان‌های حرفه‌ای هر معلم، قادر خواهند بود ارتباطی مؤثر و انسان‌محور برقرار کنند و کیفیت تعاملات مدرسه را به‌طور ملموس ارتقا دهند.

وی افزود: توجه مدیران به تجربیات حرفه‌ای همکاران، زمینه بازاندیشی و بازنگری در روایت‌های شخصی آنان را فراهم می‌کند. این رویکرد، علاوه بر ایجاد امکان همکاری و تعامل مؤثر، انسجام مدرسه را تقویت کرده و مدیر را در نقش رهبر انسان‌محور توانمند می‌سازد.

در ادامه ملکی صاحب‌نظر حوزه تعلیم و تربیت، با تأکید بر اهمیت روایت‌کاوی و روایت‌نگاری در مدارس اظهار کرد: روایت‌کاوی ابزاری مؤثر برای تحلیل تجربیات واقعی معلمان و شناسایی فرصت‌ها و تصمیمات موفق در محیط مدرسه است. این فرآیند، با ارائه موقعیت‌های واقعی و آموزنده، زمینه ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و بهبود تعاملات مدرسه‌ای را فراهم می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک روایت موفق باید صادقانه، واقع‌گرایانه و دارای ساختار داستانی جذاب باشد تا معلمان و مدیران بتوانند در فرآیند تحلیل و بررسی، مشارکت فعال داشته و تجربه حرفه‌ای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. تداوم این فرایند در مدرسه، موجب ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و تعالی محیط آموزشی خواهد شد.