آئین نامه اجرایی مدارس، نسخه مدرسه ای سند تحول بنیادین است

آئین نامه اجرایی مدارس، نسخه مدرسه ای سند تحول بنیادین، برنامه عمل و یک سند قانونی برای اداره مدارس است.

با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و گذشت بیش از 20 سال از تصویب و اجرای آئین نامه اجرایی مدارس، ضرورت بازنگری در آن و تدوین آئین نامه ای جامع و کامل برای اداره بهینه و با کیفیت مدارس منطبق با اسناد بالادستی برای پاسخگویی به تحولات محیطی، اقتضائات، شرایط و نیازهای حال و آینده دانش آموزان و جامعه، افزایش اختیارات تصمیم گیری مدرسه و زمینه سازی برای توسعه بیشتر مشارکت عوامل سهیم و موثر در مدرسه به ویژه خانواده ها (ظرفیت های درون مدرسه و محیط پیرامونی) احساس شد.

این آیین نامه که به استناد بند سیاست 8 های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، مفاد سند تحول بنیادین و وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش وپرورش و با هدف ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربیات یادگیری، تهیه شده است که به عنوان راهنمای عمل مدیران، بستر لازم را برای مشارکت مدیران، معلمان، دانش آموزان، خانواده ها و جامعه محلی در اداره بهینه مدرسه و ایفای وظایف و ماموریت های محوله برای تحقق اهداف دوره های تحصیلی، فراهم می آورد.

این آئين نامه در بیش از 70 جلسه کارگروه تخصصی کمیسیون معین بررسی و اصلاح شده است که اکنون برای بررسی و تصویب نهایی در دستور کار شورای عالی قرار دارد.

هدف بازنگری آئین نامه اجرایی مدارس؛ ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت، تمرکززدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات، شفاف سازی و پاسخگو کردن مدارس در قبال تصمیم ها، افزایش انعطاف پذیری و بهبود ارتباطات درون و برون مدرسه ای و توسعه مشارکت جویی و مشارکت پذیری عوامل سهیم و موثر در بهبود روند کاری مدارس برای اداره مطلوب و اثربخش آنها می باشد.

آئین نامه اجرایی مدارس یکی از مهم ترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است که در راستای اجرایی سازی سند تحول در مدارس و ایجاد بستر های لازم برای اجرای برنامه زیر نظام های آن تدوین و تصویب شده است.

در این آئین نامه دو نقش مهم و اساسی رهبری و مدیریتی برای مدیران مدارس پیش بینی شده است تا مدیران بتوانند با مشارکت شورای مدرسه موانع و محدودیت های آموزشی و تربیتی را برطرف کنند.