شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید وظایف سایر دستگاه‌ها در اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را مشخص کنند

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در اجرای سند تحول؛

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در اجرای سند تحول با اشاره به لزوم تعیین شرح وظایف سایر دستگاه‌ها در قبال آموزش‌وپرورش گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید وظایف سایر دستگاه‌ها در اجرایی شدن سند تحول را مشخص کنند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، به نقل از ایلنا، رضا مددی با اشاره به اقدامات وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص سند تحول گفت: اقدامات شاخصی در خصوص سند تحول انجام داده‌ایم که یکی از آن‌ها نهایی کردن برنامه‌های زیر نظام سند تحول بنیادین است که زیر نظام‌ها عبارت‌اند از زیر نظام راهبردی و مدیریت، زیر نظام منابع مالی، زیر نظام منابع انسانی، زیر نظام فضا و تجهیزات، زیر نظام پژوهش و ارزیابی و زیر نظام برنامه درسی.وی ادامه داد: امروز خوشبختانه همه زیر نظام‌های سند تحول، برنامه مصوب در اختیاردارند که ما این را هم به مجلس گزارش کردیم. امروز کاملاً برای آموزش‌وپرورش مشخص شد که برای اجرای راهکارهای سند تحول چه اقداماتی را باید انجام دهد. از دیگر کارهای برجسته‌ای که در راستای سند تحول انجام شد، این بود که ما یک سامانه پایش اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با سند تحول تهیه کردیم، به این صورت که هر چهار یا پنج ماه یک‌بار گزارشی از اقدامات انجام‌شده تهیه و درنهایت در سیستم وارد می‌شود.وی تصریح کرد:‌ همچنین پیشرفت کار به‌وسیله نمودارها و جداول رصد و به واحدهایی که عقب هستند، تذکرات لازم داده می‌شود. ما میزان پیشرفت سند تحول را در اختیارداریم و در آن مواردی هم که عقب هستیم، تلاش می‌کنیم جبران کنیم.مددی بابیان اینکه کار مهم دیگری که انجام‌شده، تشکیل شورای هماهنگی و اجرای سند تحول با حضور وزیر آموزش‌وپرورش است، گفت: ذیل این شورا شش کارگروه برای آن شش زیر نظام تشکیل دادیم و اکنون نزدیک به ۱۰۰نفر در این شش زیر نظام به شکل جدی مشغول کار هستند و حدود ۴۰۰نفر از کارشناسان وزارتخانه درگیر تدوین و اجرایی کردن این برنامه‌‎ها به‌طور مستقیم هستند و در این تابستان حدود هفت کارگاه آموزشی و توجیهی سند تحول بنیادین برگزار کردیم و همچنان این روند توجیه و آموزش در حال ادامه است.مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در اجرای سند تحول اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین از سال ۹۰آغازشده است و امسال با استقرار پایه دوازدهم مرحله آخر ساختار ۳.۳.۶به پایان می‌رسد. همچنین ده‌ها و صدها کتاب جدید التالیف تولیدشده و معلمان آموزش‌دیده‌اند. عملیاتی و اجرایی شدن سند تحول از سال ۹۰آغاز شد، اما چون زیر نظام‌ها تکمیل‌نشده بود، اجرای کاملی برای آن صورت نگرفت.وی با اشاره به اینکه امروز آموزش‌وپرورش به برنامه‌های جامع مجهز شده است و حالا درگیر اجرایی کردن این مصوبات است، گفت: در سال‌های گذشته اجرای راهبردی سند تحول با تشکیل واحدهای کارشناسی و تخصصی انجام شد که آن‌هم در حد خودش بسیار ارزشمند بود، ولی ما امروز با یک برنامه متفاوت مواجه هستیم یعنی الان آموزش‌وپرورش کاملاً می‌داند چه اتفاقی برای هرکدام از راهکارهای سند تحول خواهد افتاد و این راهکارها چطور باید اعمال شوند.او با اشاره به تربیت مدرس برای توجیه سند تحول گفت: در حال حاضر کارگاه‌های آموزشی جهت تربیت مدرس برای توجیه و آموزش سند تحول به دانش آموزان، والدین و معلمان برگزار خواهد شد. در سال ۹۷، ۹۸برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تمام اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه آموزش ببینند و در اجرایی کردن سند تحول؛ شورای دانش‌آموزی، بسیج، انجمن و تشکل‌های دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و ... را درگیر می‌کنیم، زیرا دانش آموزان، اولیا و معلمان باید در این مسیر همراه آموزش‌وپرورش باشند و آموزش‌وپرورش قرار نیست تنها این مسیر را طی کند.وی ادامه داد: از طرف دیگر نهادها و ترجمان‌ها به‌تناسب مأموریت و وظایفشان در اجرای سند نقش دارند. در آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید وظایف سایر دستگاه‌ها مشخص شود تا آن‌ها هم ملزم شوند، آموزش‌وپرورش را در اجرای سند تحول بنیادین یاری کند.مددی یادآور شد: امروز برای آموزش‌وپرورش کاملاً مشخص است که چه‌کاری را به چه صورتی باید انجام بدهد. در سال تحصیلی جدید ما دو برنامه تدبیر در دوره ابتدایی و تعالی در دوره متوسطه را خواهیم داشت که مدیران مدارس ما باید به آن توجه کنند. دو برنامه تدبیر و تعالی قالب و چارچوب اجرایی کردن راهکارهای سند تحول در مدارس محسوب می‌شوند و تقریباً ۶۰تا ۷۰درصد مدارس ما زمینه اجرای این دو برنامه رادارند.مشاور وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: هر مدرسه‌ای به تناسب شرایط دوره تحصیلی‌، جنسیت و ویژگی‌های خاص خود باید برنامه‌هایی را تدارک ببیند؛ بنابراین وقتی می‌گوییم مدارس باید سند تحول را اجرا کنند، علاوه بر چارچوب‌ها و کلیاتی که وزارت آموزش‌وپرورش به مدارس پیشنهاد می‌کند، هر مدرسه‎ای باید متناسب با ویژگی‌هایش برنامه سالانه‌اش را تنظیم کند.

سند تحول بنیادین