گفتمان غالب آموزش و پرورش، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش :
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مبانی هویت باید در مدارس تبیین و ترویج شود، گفت: امروزه گفتمان غالب نظام آموزش و پرورش، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تلاش می شود تا آموزش و پرورش موجود به نحو مطلوب بازخوانی و بازتولید شود . به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان لرستان، مهدی نوید ادهم در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی که به میزبانی انجمن آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: برگزاری این کنفرانس هم از جهت تعیین موضوع کنفرانس و هم از جهت مکان برگزاری کنفرانس که در استانی با قدمت 40هزار ساله است، مایه خوشحالی است . وی ابراز امیدواری کرد خروجی این کنفرانس زمینه ارتقای نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش فراهم کند و ادامه داد: بحث آموزش و پرورش تطبیقی و بهره گیری از تجارب مفید و ارزنده سایرکشورها همواره مد نظر بوده و در این دوران که آموزش و پرورش در حال تحول و تغییرات جدی مثبت است و به دنبال شکل گیری و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این نیاز بیشتر از گذشته احساس می شود . وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در مرحله اجرایی عنوان کردو ادامه داد: چون سند الان در مرحله اجرا و ارزشیابی است بیش از گذشته به تجارب مفید سایر کشورها نیازمندیم. نوید تاکید کرد : وقتی سخن از تحول بنیادین به میان می آید ذهن انسان بی اختیار متوجه تغییراتی می شود که ریشه دار ،هدفمند ؛ نظامند ، عمیق ، با برنامه و آینده پژوه مبتنی بر آموزه های وحیانی و معارف اسلامی باشد. وی در ادامه به مبانی و اهداف سند تحول بنیادین هم اشاره کرد و گفت: هدف ما تربیت انسان هایی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است . دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به مطالعات تطبیقی با آموزش و پرورش 13کشور همسایه ایران که با کشورمان مرز مشترک زمینی یا آبی دارند و کشورهای خاورمیانه و قفقاز اشاره کردو گفت: نشانگرهایی برای این مطالعات در نظر گرفته شد و در شاخص های مختلف وضعیت کشورمان با این کشورها تطبیق داده شد . نوید ادهم تاکید کرد: در برخی شاخص ها وضعیت خوبی در کشور حاکم است ولی در برخی دیگر نیاز به تلاش بیشتر هست . وی شاخص وضعیت درصد دانش آموزان پیش دبستانی ، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور ، درصد دانش آموزان هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش را از جمله این شاخص ها عنوان کرد : آموزش و پرورش با فرهنگ جامع داد و ستد دارد و به نوعی نمادی از فرهنگ هر کشور را می توان در آموزش و پرورش آن کشور مشاهده کرد . نوید به ضرورت رعایت مقتضیات بومی محلی در برنامه ریزی آموزش و پرورش تاکید کردو ادامه داد : در تاریخ چند هزار ساله کشورمان گسست فرهنگی وجود نداشته و با وجود تغییراتی که در دوره هایی وجود داشته ؛ولی انسجام فرهنگی ما حفظ شده و دستخوش تغییرنشده است . وی بر این نکته تاکید کردکه باید تلاش شود در عین حال که به انسجام ملی توجه می شود به فرهنگ های بومی و محلی هم توجه شود و اضافه کرد : تاکید جدی ما این است که پژوهش ها و تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش مساله محور باشد و به سوالات پاسخ داده شود . نوید به مدل این تحقیقات هم اشاره کردو گفت : در آموزش و پرورش نیاز به عزمی ملی است و باید همگان کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند به رسالت خود بپردازد . وی ارتباط بین دانشگاهها و آموزش و پرورش را بسیار مهم و تاثیر گذار عنوان کردو گفت : در حال حاضر کنکور یکی از چالش هایی است که آموزش و پرورش را به شدت آسیب پذیر کرده و باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم که بتواند به اندازه گیری اندوخته های دانش آموزان بپردازد و متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آنها را پرورش و تربیت کند .