تقویت شاخص های تعلیم و تربیت بسترساز توسعه و پیشرفت جامعه است

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان :

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، با تاکید بر ضرورت تقویت شاخص های تعلیم و تربیت، گفت: تقویت شاخص های تعلیم و تربیت بسترساز توسعه و پیشرفت جامعه است و بدون نگاه مثبت و حمایت و تقویت آموزش و پرورش نمی توان انتظار توسعه و پیشرفت جامعه را داشت. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان لرستان؛ خدانظر دریکوند، در نخستین جلسه شورای اداری استان افزود: حمایت و همراهی برای تحقق شاخص های تعلیم و تربیت مهم ترین راه تقویت آموزش و پرورش و تحقق تربیت صحیح آینده سازان جامعه است. وی تعلیم و تربیت را بستر رشد و توسعه دانست و افزود: در آموزش و پرورش اولویت دادن به خواسته مردم در صدر برنامه ها قرار دارد. دریکوند به اعتبارات محدود آموزش و پرورش اشاره کردو افزود: اعتبارات دستگاه تعلیم و تربیت متناسب با رسالت و انتظارات از این دستگاه نیست و ضرورت دارد تا سایر دستگاه های اجرایی، خانواده ها و خیرین مشارت کنند و آموزش و پرورش را در این مسیر خطیر یاری کنند . دریکوند، با تاکید بر ضرورت توجه همه جانبه مسئولان ارشد استان به آموزش و پرورش و تقویت اعتبارات این نهاد، افزود: کم بودن اعتبارات، آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرده است. وی بیان کرد: امسال همزمان 320 هزار دانش آموز درقالب چهار هزارو 207 آموزشگاه و 14 هزار کلاس درس به همراه 28هزار فرهنگی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، اظهار کرد: وجود تعداد سه هزار مدرسه چند پایه و ٨ هزار میلیارد بدهی از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استان است. دریکوند در ادامه سخنان خود به مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت آینده خود اشاره کردو ادامه داد: مردم جهت‌گیری اعتماد اجتماعی خود را در انتخابات نشان می‌دهند و ما موظف هستیم در راستای این اعتماد پیش برویم. وی به تلاش ، جدیت و پیگیری های مستمر متولیان تعلیم و تربیت برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش اشاره کردو  ادامه داد: در همین راستا سال گذشته توانستیم پنج رتبه جایگاه استان را تغییر و در شاخص آموزشی از رتبه 31 به رتبه 27ارتقا دهیم . دریکوند اضافه کرد: همه ما می‌خواهیم مسیر توسعه استان را رقم بزنیم و باید بدانیم آینده جامعه، در امروز آموزش و پرورش و باورهایی که در این نظام بوده نهفته است. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان یادآورشد: در آموزش و پرورش می‌خواهیم انسانی شاخص که نگاه به توسعه داشته باشد و دارای ویژگی‌هایی چون کارآفرینی، اخلاق نیکو، صداقت، پرسشگری، اهل تحقیق و پژوهش و در یک کلام شهروند مطلوب  را تربیت کنیم. وی با تاکید براینکه سرمایه انسانی فعال نخواهد شد مگر اینکه سرمایه اجتماعی شکل بگیرد و تحقق این مهم در تغییر نگرش درست به توسعه شکل می گیرد؛ عنوان کرد: اگر اعتماد اجتماعی شکل نگیرد سرمایه اجتماعی ایجاد نشده و توسعه‌ای شکل نمی‌گیرد. مدیر کل آموزش و پرورش لرستان خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌ها باید در راستای شکل‌گیری سرمایه اجتماعی با آموزش و پرورش همکاری کنند و با آن هماهنگ باشند تا اعتماد اجتماعی شکل بگیرد. وی گفت: مردم جهت‌گیری اعتماد اجتماعی خود را در انتخابات نشان می‌دهند و ما موظف هستیم در راستای این اعتماد پیش برویم. دریکوند با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به دنبال تربیت نیروی انسانی با خصوصیات والا هستیم، تصریح کرد: ما سال‌های سال چنان درگیر تست و کنکور بودیم که فراموش کردیم افراد فارغ از شغلی که می‌خواهند داشته باشند باید مهارت‌های فردی، اجتماعی و مهارت زندگی کردن را یاد بگیرند و این قضیه سبب آسیب‌هایی به جامعه شد. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: در آسیب‌شناسی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که والدین سبک‌های فرزند پروری را نمی‌دانند و لذا با حضور ۱۷۰ مدرس آموزش خانواده، مهارت فرزندپروری را به والدین آموزش می‌دهیم. وی افزود: همچنین در این آسیب شناسی مشخص شد که مهارت‌های اجتماعی و زندگی افراد ضعیف است و در این راستا با کمک دستگا‌هایی چون بهزیستی سعی داریم این مهارت‌ها را به دانش‌آموزان بیاموزیم. دریکوند با بیان اینکه نبایدهیچ مانعی در مسیرادامه تحصیل دانش‌آموزان به وجود آید، افزود: ما معتقدیم که نباید مانع از تحصیل دانش آموزان شد و نمی پذیریم که دانش آموزی به واسطه فقر، محرومیت ویا هردلیل دیگری بخواهد از ادامه تحصیل بازبماند . وی تاکیدکرد: بیش از80 میلیارد ریال بدهی حامل های انرژی مدارس بر زمین مانده وآموزش و پرورش به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون نتوانسته این مطالبات را پرداخت کند . دریکوند افزود: انتظار داریم تا مدیران عامل شرکت های آب، برق و گاز کما فی السابق با نگاه جامعه خود مانع از بروز مشکل برای مدارس شوند و اجازه ندهند تا حامل های انرژی مدارس به خاطر بدهی قطع شود .

سند تحول بنیادین