دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

لزوم باز طراحی نظام جذب، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و بازنشستگی فرهنگیان

دبيرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت:‌ نظام بودجه‌ریزی، اولویت‌گذاری، رسیدگی به وضعیت معلمان و مدارس و خانواده‌ها باید به گونه‌ای شود که فاصله بین کف و سقف را کاهش دهد. یعنی مدارس ما مدارسی شوند که پایین‌ترین مدرسه خیلی با بالاترین مدارس فاصله نداشته باشد و به نصيب آموزشي برابر نزديك شود.

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد قبولی دهک‌های بالای جامعه در کنکور سراسری و جایگاه عدالت آموزشی و نقش آموزش‌وپرورش در این اتفاق گفت: اگر از منظر پدیدارشناسی به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که ما با یک خط کشی سراغ جامعه‌ای می‌آییم و شاخصی را در آن جامعه اندازه‌گیری می‌کنیم. این شاخص ممکن است به عنوان نمونه شاخص سلامت جسمانی، تغذیه کامل یا سوتغذیه و باشد. طبیعتا افرادی که به دلایلی در آن شاخص توانستند سطح بالاتری را بگیرند از خط کش یا معیار مورد نظر نمره بالاتری به دست می‌آورند

وي تصریح کرد: کنکور با یک شاخص خاص با یک خط کش و معیار خاص سراغ جامعه دانش‌آموزی کشور می‌آید. در این جامعه کسانی را که با این خط کش عدد بالاتری کسب می‌کنند، در رتبه‌های بالاتری می‌نشانند. وقتی از نظر میزان بهره آموزشی افراد به دلیل موقعیت‌های محلی، تفاوت در امکانات، نیروی آموزشی، زمان آموزش، سطح فرهنگی خانواده‌ها و خیلی موارد دیگر که تفاوت ایجاد می‌کنند، کشور از نوعی یکدستی برخوردار نیست، انتظار داریم در نتایج این آموزش هم شاهد نتایجی متفاوت باهم باشیم. 

اماني اظهار كرد: از منظر علمی پدیدارشناسی، ریشه این تفاوت، به تفاوتی برمی‌گردد که در کل جامعه در همه امور دیگر داریم. نمی‌توانیم در همه چیز این جامعه فاصله بسیار زیاد کف و سقف داشته باشیم، اما وقتی به یک نقطه خاص می‌رسیم بگوییم چرا اینطور شد؟ 

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه چنین تفاوتی ناشی از تنوع و تفاوت جدی در امور است، یادآور شد: اگر بقیه جهات مثل تغذیه، بهداشت، دسترسی به خدمات پزشکی و را بررسی کنید، می‌بینید آنجا هم همین نسبت‌ها به صورت نسبی وجود دارد. ما اگر می‌خواهیم در زمینه عدالت آموزشی قدمی برداریم، این قدم از کنکور شروع نمی‌شود.

امانی طهرانی کنکور را انتهای خط در تحقق عدالت آموزشی دانست و اظهار کرد: باید برگردیم و آنچه را که در فرمایشات ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۹ مقام معظم رهبری تحت عنوان «نصیب آموزشی برابر» مطرح شد را مبنا قرار دهیم و تلاش کل کشور، یعنی نظام بودجه‌ریزی، اولویت‌گذاری، رسیدگی به وضعیت معلمان و مدارس و خانواده‌ها باید به گونه‌ای شود که فاصله بین کف و سقف را کاهش دهیم. یعنی مدارس ما مدارسی شوند که پایین‌ترین مدرسه ما خیلی با بالاترین مدارس ما فاصله نداشته باشد و به نصيب آموزشي برابر نزديك شويم.

وي در ادامه ضمن اشاره به تحقق عدالت در همه عرصه‌ها بیان کرد: اکنون ممکن است بین پایین‌ترین سفره‌های غذای مردم با بالاترین سفره‌های غذا، خیلی تفاوت باشد، اما باید به صورت قصد شده کاری کنیم که در آموزش این اتفاق نیفتد. اگر توانستیم در آموزش به عدالت و نصیب آموزشی برابر برسیم، در کنکور و امتحانات نهایی هم این عدالت و نصیب آموزشی برابر خودش را نشان می‌دهد.

امانی طهرانی اضافه کرد:‌ اگر این کار را نکنیم، طبیعی است که تفاوت‌ها همچنان که اکنون هست خودش را نشان دهد. در حال حاضر کاری که کشور برای این مهم انجام داده، این است که بیش از آنکه به ارتقای نصیب آموزشی برابر کمک کنند، با دادن امتیازهای ویژه به دانش آموزان مناطق ۲ و ۳ تلاش کرده فرصت‌ ارائه تحصیل بهتري به آن‌ها بدهد. در واقع درمان ریشه‌ای نشده، اما قدری درمان علامتی و مقطعی انجام شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با آیین نامه گزینش معلمان و جذب آن‌ها با توجه به روحیات جدید دانش‌آموزان نسل جدید و نیازهای متفاوت آن‌ها و لزوم به روزرسانی آیین نامه جذب توضیح داد: فکر می‌کنم ما در نظام جذب، نگهداشت، بالندگی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و بازنشستگی و جبران خدمت فرهنگیان نیازمند یک باز طراحی ۱۰۰ درصد بنیادی هستیم. طراحی کنونی این سامانه موجب مشکلات عدیده‌ای است که به وجود آمدن تمامي این مشکلات به دلیل سو مدیریت نیست بلکه این طراحی كنوني، طراحی ناکارآمدی است و باید به طراحی جدیدی بیندیشیم.