دستاوردها و عملكرد شورای عالی آموزش وپرورش در راستاي كمك به اجراي سند تحول بنيادين

شوراي‌ عالي آموزش و پرورش بنا به ضرورت انقلاب فرهنگي در راه استقرار نظام جمهوري اسلامي و رسالتي كه آموزش و پرورش كشور در راه رشد و خودكفایي و بهسازي جامعه دارد و نظر به لزوم برقراري ضوابط تعليماتي برابر توسعه علوم و فنون و اصلاحات تربيتي برمبناي اعتقادات ديني و تأمين استقلال و آزادي و بنا به ضرورت مشاركت عمومي فرهنگيان، مربيان و صاحب‌نظران در امر تعليم و تربيت كشور تشكيل شده است. ریاست این شورا با رئیس‌جمهور است و در غیاب وی وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را بر عهده دارد. مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا برای موسسات ذی‌ربط لازم الاجراست.

سابقه تاريخي شورای عالی آموزش و پرورش به سال 1275شمسي بر مي گردد كه توسط عده ای رجال معارف پرور وقت در حدود10 سال قبل از انقلاب مشروطه با عنوان انجمن معارف متولد شد.

این شورا در سال 1300 با مصوبه مجلس آن زمان رسمیت يافت و طي بيش از يك سده دچار تغییرات بسیاری در عنوان و محتواي آن شد از آن جمله عنوان آن بعد از انجمن معارف به اسامي نظير شوراي معارف، مجلس شوراي معارف، شوراي عالي معارف، شوراي عالي فرهنگ و در نهايت به شوراي عالي آموزش و پرورش تغيير يافت.

شورای عالی آموزش و پرورش در طول سال های حیات خود تحولات و تغییرات زیادی را تجربه کرده است ولی هیچ یک از این تغییرات به خاطر مسائل و سلایق سیاسی نبوده بلکه در راستای تحول نظام آموزشی بوده است.

اگر یک بار «کتاب گزارش مشاوران ماوراء بحار(طرح توسعه هفت ساله دولت ایران با تاکید بر بخش آموزش- سال 1328)» را مطالعه کرده باشید، پي خواهد برد که مسائل امروز آموزش و پرورش همان مسائلی است که در حدود 70 سال پیش عنوان شده است. ريشه مشكلات آموزش و پرورش سابقه اش به درازاي تاريخ آن است برخي از مسائل و مشكلات موجود آموزش و پرورش ریشه در بیرون آن دارند از جمله اينكه هیچگاه آموزش و پرورش دغدغه اصلی و در اولویت کاری دولت ها نبوده است چون بودجه مناسب، نظام حذب نیروی انسانی منسجم و ويژه براي آن، آزمون های استاندارد، نظام دریافت و پرداخت مناسب و... برای آن پیش بینی نکرده اند.

تمام کشورهای جهان البته آنهایی که نسبت به سرنوشت فرزندان خود و آينده كشورشان احساس مسئولیت می کنند، همه اعضای شورای سیاستگذاری و قانونگذاری نظام تعلیم و تربیت را از افراد با تجربه، متخصص، اهل فن و صاحب سبک در حوزه نظام تعلیم و تربیت انتخاب می کنند چون کار آنها برنامه ريزي، تعيين استراتژي و مسير حال و آينده نظام آموزشي و تسهیل كننده روند آموزش و پرورش کشورشان هستند، كار آموزش و پرورش با کار و حرفه سیاست تفاوت اساسي دارد، نظام تعلیم و تربیت با جامعه و روح و روان آدم ها سروکار دارد، بندرت اتفاق می افتد در کشورهای توسعه یافته در شوراهای سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه آموزش و پرورش سرنوشت فرزندان شان را به افراد کم تجربه و بدون برنامه بسپارند، معمولا در این شوراها از افراد با تجربه بالا، متخصص، داراي علم و دانش کافی كه مدت ها در حوزه تعليم و تربيت كار كرده اند و همچنين از دستگاه هاي مرتبط با حوزه آموزش و پرورش در بخش هايي مانند صنعت، كشاورزي، فني و حرفه اي، دانشگاه ها و... به نحو مطلوبي استفاده مي كنند.

سند تحول بنیادین يكي از بزرگترین دستاوردهاي شورای عالی آموزش و پرورش است

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش يكي از بزرگترین دستاوردهاي شورای عالی آموزش و پرورش است که سال های متمادی و به دلايل مختلف، بطور كامل اجرا نشده است.

شورای عالی آموزش و پرورش درباره ایجاد تحول در نظام آموزشی و تربيتي كشور، یعنی سیاستگذاری، قانونگذاری ،كاركارشناسي و انجام پژوهش در تهيه و تدوين سند تحول و تصويب مصوبات تحولي نقش آفريني كرده و... سند را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است حال وزارت آموزش و پرورش با كمك ساير دستگاه ها و نهادها باید آن را اجرايي کنند.

شورا یک نهاد مسئله محور است كه بزرگترین مسئله آن آموزش و پرورش کشور است؛ با اينكه اين شورا وظيفه اي براي تهيه و تدوين زيرنظام هاي سند تحول بنيادين نداشت(وزارت آموزش و پرورش بايد زيرنظام هاي سند تحول را تهيه و تدوين نموده و براي بررسي و تصويب به شوراي عالي ارسال مي كرد) اين شورا اقدام به تهيه و تدوين زيرنظام ها نمود تا روند تحول در آموزش و پرورش تسهيل شده و به مشكل برنخورد.

سند تحول بنیادین مورد تایید نظام و تاکید مقام معظم رهبری است که می فرماید:«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ... یک سند عالمانه، جامع، منسجم، پیشرو و قابل افتخار است» و یا در جای دیگری می فرمایند:« رسالت اصلی آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است» و باز هم می فرمایند:«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ریل گذاری است، سند تحول می تواند آموزش و پرورش را به آن سر منزل مورد نظر برساند، سند، سند بسیار خوبی است».

بنابراین سند تحول بنيادين یکی از مهم ترین اسناد بالادستی است که برای بازمهندسی، تغییر و تحول نظام آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و لذا مبنا و اساس تغییر و تحول در آموزش و پرورش همین سند است.

برای اجرای این سند، وزارت آموزش و پرورش نیازمند مشارکت و همکاری و همراهی دستگاهها و نهادهای مختلف است، آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای این سند نیست و از توان این دستگاه خارج است، مجلس محترم با تصویب بودجه مستقل برای آن، دولت با اولویت دادن آموزش و پرورش و پیش بینی بودجه صد درصدی برای اجرای سند تحول و سایر دستگاهها با همراهی و مشارکت با آموزش و پرورش برای اجرای آن باید اقدام نمایند و تحول خواهی و تحول آفرینی در آموزش و پرورش باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی همه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند. بنابر این تا این اتفاق نیفتاد نمی توان انتظار بیش از این از آموزش و پرورش داشت، چون 98 دصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه های پرسنلی می شود. آیا با 2 درصد بودجه باقی مانده می توان انتظار تحول در آموزش و پرورش داشت؟

اجرای تمام محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وظیفه وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه های ذی نفع است نه شورای عالی آموزش و پروش؛ کار شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری و قانونگذاری در نظام تعلیم و تربیت براساس قانون تشکیل آن است.

مطالبات از شوراي عالي آموزش و پرورش بايد مبتني بر قانون تشكيل آن باشد

ماموریت های شورای عالی آموزش و پرورش در قانون تشکیل آن مشخص و معین است بنابراین مطالبات مخاطبان از شوراي عالي هم باید بر اساس قانون تشكيل آن و نه چیزی فراتر از آن باشد.

مطالبات از شورای عالی باید آگاهانه و مبتنی بر شناخت کافی از این نهاد باشد، هیچکدام از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش اعضای حقیقی نیستند همه این اعضا از طرف دستگاه ها، فرهنگستانها، حوزه علمیه و... معرفی می شوند، هر کسی وارد این شورا می شود، اين واقعيت را درك مي كند كه این شورا جای طرح مسائل سیاسی نیست، تمام هم و غم اعضای شورای عالی، تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بوده و هست.

این شورا یک لنگرگاه برای نظام تعلیم و تربیت كشور است که در رفت و آمدهای افراد مختلف استقلال و اصالت خود را حفظ نموده و بدور از مسائل و سلایق سیاسی كار مي كند.

نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش

به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز آموزش وپرورش در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند و هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

شرط اشتغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن «گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی است(ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش).

نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش بر اساس قانون فقط باید از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تربیت، تامین و جذب آموزش و پرورش شوند، چون وظیفه این دو دانشگاه و پرديس هاي آنها، تربیت نیروی انساني متخصص و دارای صلاحیت های حرفه ای معلمی است و تنها دانشگاه های تخصصي آموزشي و تربيتي کشور هستند که نیروی حرفه اي و تخصصی مورد نیاز آموزش و پرورش را تربیت می کنند؛ شورای عالی آموزش و پرورش بارها چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی از طریق رسانه های جمعی به دستگاه ها و نهادهای تصمیم گیر در این مورد، اعلام نموده است، جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش طبق قانون باید از طریق این دو دانشگاه انجام شود ولاغیر.

نيروي مورد نياز آموزش و پرورش حتما بايد صلاحيت حرفه اي معلمي را داشته باشد و از ورود نيروهاي غيرمرتبط با حرفه تعليم و تربيت بايد جلوگيري شود چون اين نيروها بعدها به يك معضل بزرگ براي آموزش و پرورش تبديل مي شوند.

بهترين و با استعداد ترين افراد بايد جذب آموزش و پرورش شوند تا با آموزش، نوآوري و خلاقيت مسير آموزش و پرورش را هموار نموده و شاهد رشد و شكوفايي نظام تعليم و تربيت كشور باشيم.

باید تلاش کنیم شوراي عالي آموزش و پرورش بر اساس قانون آن و مقررات موجود کار خودش را انجام دهد و از جریان های سیاسی در امان بماند تا در آینده شاهد رشد، شکوفایی و پیشرفت کشور باشیم.

یکی از اهداف و برنامه های دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش استفاده از توانمندی افراد متخصص کارآمد و تاثیرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت است که بدون ایجاد هیاهوی های معمول سياسي فقط به اعتلای آموزش و پرورش فکر می کنند و تاکنون دبیرخانه این شورا سعی نموده از آنها به نحو احسن استفاده نماید.

دستاوردها و عملكرد شورای عالی آموزش وپرورش در راستاي كمك به اجراي سند تحول بنيادين

ردیف

عنوان مصوبه

شماره جلسه

تاریخ تصویب

توضیحات

1

آئین نامه نحوه استقرار نظام جدید آموزشی

851

29/09/1390

  در اجراي مفاد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و بيانيه ماموريت آن مبني بر استقرار12 پايه تحصيلي(چهاردوره سه ساله) در ساختار نظام آموزش و پرورش، ساختار نظام آموزشي كه داراي 12 پایه تحصیلی است، به دو دوره شش ساله ابتدايي و متوسطه تقسيم می شود و همزمان با تغيير ساختار، محتواي كتب درسي بر اساس زیرنظام  برنامه درسي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش  توسط وزارت آموزش و پرورش تغيير یافته است. لذا با توجه به این تغییرات، آئین نامه نحوه استقرار نظام جدید آموزشی تصویب شد .

2

زیر نظام برنامه درسی ملی

872

28/06/1391

  به استناد  راهكار 1-1 مبنی بر طراحي، - تدوین و اجرای  برنامه درسي ملی براساس اسناد تحول و باز توليد برنامه هاي درسي موجود با تأكيد بر متناسب سازى حجم و محتواى كتب درسي و ساعات و روزهاي آموزشي با توانمندی ها و ویژگى هاى دانش آموزان، حاكميت رویكرد فرهنگى تربيتى - در توليد محتوا و تقویت شایستگی های پایه دانش آموزان، بهره مندى فزونتر از روش هاى فعال، خلاق و تعالى بخش،  بهره گيرى از تجهيزات و فناورى هاى نوین آموزشى و تربيتى در راستاي اهداف و توجه  بيشتر به تفاوت هاى فردى به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان و تفاوتهاى شهرى و روستایی، این زیرنظام تصویب شد.

3

عناوین دوره ‌ها و پایه‌های تحصیلی نظام آموزشی جدید

881

06/03/1392

در راستاي تحقق اهداف و برنامه هاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ، عناوين دوره ها و پايه هاي تحصيلي نظام آموزشي جديد تصويب شد.

4

نشانگرهای ارزشيابي نظام آموزش‌وپرورش و استانداردهاي آن

886

15/07/ 1392

از آنجاییکه شاخص، وسیله‌ای براي گردآوري داده‌ها، تجزيه و تحليل اطلاعات و ابزار اندازه‌گيري مناسبی برای قضاوت و بررسي هدفمند مسايل است که تعیین استاندارد برای آن، می‌تواند فرصت مغتنمي را براي ارزيابي عملكرد و اصلاح روندها و فرآيندها  فراهم آورد،  در گام نخست «شاخص‌هاي ارزشيابي نظام آموزش و پرورش در جلسه 760، مورخ 23/11/86 و در گام بعدی «نشانگرهاي ارزشيابي نظام آموزش و پرورش و استانداردهاي آن»  تصويب شد.

5

اساسنامه مدارس عشایری

908

11/12/1393

اساسنامه مدارس عشايري با در نظر گرفتن شرايط خاص جامعه عشايري  و به منظور بسط عدالت آموزشي و پرورشي براي دانش‌آموزان آنها، بر مبناي اسناد بالادستي به ويژه نقشه جامع علمي كشور و راهکارهای سند تحول بنيادين آموزش و پرورش(بند ھ راهكار 1/1 و راهكارهاي 1/5 ، 2/5 ، 3/5 ، 4/5 ، 5/5 ، 2/12 ، 1/14 ، 3/20 ،6/21 و 10/21 ) تصويب شده است.

6

آئین نامه گروه های آموزشی و تربیتی

914

29/04/1394

به منظور ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش و توسعه مستمر شايستگي‌هاي‌ حرفه‌اي معلمان و بر اساس مفاد سند تحول بنيادين (بند 13 از راهبرد كلان و بندهاي 3-2،2- 8 ، 6- 8 ، 4- 11و7- 11 از راهكارهاي هدف‌هاي عملياتي )، وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده بهينه از ظرفيت، توانمندي و‌ مشاركت‌ حداكثري معلمان در فرايند تعليم و تربيت، نسبت به تشكيل و ساماندهي گروه‌هاي آموزشي و تربيتي اقدام كند به همین منظور آئین نامه گروههای آموزشی و تربیتی تصویب شد.

7

آیین نامه ساماندهی وظایف و اختیارات کمیسیون‌های خاص

کمیسیون معین

07/11/1394

در اجراي مفاد سند تحول بنيادين آموزش‌و‌پرورش (راهبرد كلان 12- بازنگري و بازسازي ساختارها و رويه‌ها در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي و راهكار 2-13- افزايش كارآمدي شوراهاي درون مدرسه (مانند شوراي معلمان و شوراي دانش‌آموزان) با تفويض برخي از اختيارات اداره و مدرسه به آنان و فراهم آوردن زمينه مشاركت بيشتر ايشان در فرايند تعليم و تربيت مدرسه) و به استناد بند 4 شرح وظايف كميسيون معين، آیین نامه ساماندهی وظایف و اختیارات کمیسیون‌های خاص تصویب شد.

8

جدول مواد درسی دوره دوم متوسطه نظری، کاردانش و فنی وحرفه‌ای

926

10/12/ 1394

در راستاي تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و برنامه درسي ملي جدول مواد درسي و ساعات تدریس هفتگي دوره دوم متوسطه در رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی- فیزیک، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی از شاخه نظری و دروس عمومی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به تصویب رسیده است.

9

آیین نامه هدایت تحصیلی

927

24/12/1394

در راستاي مفاد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ( راهکار6- 1)، (راهكار‌3-21)، ( بند 5-13) و ( بند6-13) و  برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران و نظر به اهميت، ضرورت و نقش راهنمايي و مشاوره تحصيلي در شناسايي و رشد همه جانبه استعدادها، توانايي‌ها و رغبت‌هاي دانش‌آموزان، متناسب با نياز حال و آينده كشور و نیز آماده‌سازي آنان براي انتخاب آگاهانه رشته تحصيلي خود كه از دوره ابتدایی آغاز می شود و تا پايان دوره دوم متوسطه استمرار دارد، «آيين‌نامه هدايت تحصيلي دانش‌آموزان» به تصويب رسیده است.

10

سوگندنامه معلمی

929

30/01 / 1395

به منظور نهادينه سازي پذيرش مسئوليت خطير معلمي و تقويت باور به رسالت عظیم و انسان ساز اين موهبت الهي و با هدف زمينه سازی برای انجام آگاهانه، صادقانه و مسئولانه وظايف معلمي، وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به برگزاري مراسم رسمي و شوق انگيز اداي سوگند معلمي برای تمام معلمان جديدالورود، اقدام نمايد، بر این اساس سوگندنامه معلمی تصویب شد .

11

اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

932

17/03/1395

   با عنايت به رسالت آموزش و پرورش در زمينه شناسايي و شكوفايي استعدادها و ارتقاي شايستگي‌هاي دانش‌آموزان و در راستاي اجراي مفاد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و سند راهبري كشور در امور نخبگان، مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تأسيس و  راه‌اندازي «پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي» تصویب شد.

12

کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش

932

17/03/1395

به منظور فراهم آوردن زمينه اجراي مفاد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، به ويژه تحقق ويژگي‌هاي مدرسه در افق چشم‌انداز 1404 مبنی بر «دارا بودن ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و پاسخگویی به نیازها، علایق و رغبت دانش‌آموزان در راستای مصالح و چارچوب نظام معیار اسلامی» و نیز زمینه‌سازی برای «رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان بر پایه تنوع استعدادها و توانمندی‌های جامعه نخبگانی» مندرج در چشم‌انداز «سند راهبردي كشور در امور نخبگان» ، «كليات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش» به تصویب رسیده است.

13

برنامه زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی

933

24/03/1395

با توجه به اینکه فضا‌ها و مراكز آموزشي و تربيتي در افق 1404، زمينه ساز تحقق اهداف و برنامه‌هاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي و تامين كننده نيازهاي فردي و جمعي دانش‌آموزان، متناسب با ساحت‌هاي شش‌گانه تربيت و الزامات برنامه درسي ملي، استانداردهاي بين المللي، با هويت و ويژگي‌هاي معماري اسلامي- ايراني، داراي ظرفيت بالا در تعاملات فرهنگي و اجتماعي محله، امكان دسترسي آسان به محيطي مقاوم، ايمن، با نشاط، دوست داشتني، دوستدار محيط زيست، بهره‌مند از انرژي‌هاي پاك (تجديدپذير) و مجهز به تجهيزات و فناوري‌هاي نوين بومي براي يادگيري مي‌باشند. لذا در اجرای مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر تصویب برنامه‌های زیرنظام‌های اصلی سند تحول این زیرنظام تصویب شد.

14

ماده واحده حذف آزمون های زائد

951

21/12/1396

در راستاي تحقق اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ( سند راهبردی کشور در امور نخبگان: راهبرد کلان1 - راهبرد ملی 2 و  بند ج  از بند 5 اصول اساسی حاکم بر سند) و تقويت نشاط و شادابي در بين دانش‌آموزان ابتدایی، ماده واحده حذف آزمونهای زائد تصویب شد.

15

برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی نظام تعليم و تربیت رسمي عمومي جمهوري اسلامي ايران

947

03/07/ 1396

از آنجائیکه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در افق 1404؛ مجموعه ای  کارا، اثربخش و مشارکت پذیر در تولید دانش، اشاعه و کاربست یافته ها در حوزه تعلیم و تربیت است که پاسخگوی نیازهای پژوهشی حال و آینده آموزش و پرورش بوده و بسط دهنده قابلیت تصمیم سازی و تصمیم گیری از ستاد تا مدرسه و تضمین کننده بهبود موقعیت نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و تربیت نسلی پژوهنده در چارچوب نظام معیاراسلامی می باشد. لذا در اجرای مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر تصویب برنامه‌های زیرنظام‌های اصلی سند تحول این زیرنظام تصویب شد.

16

برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعليم و تربیت رسمي عمومي جمهوري اسلامي ايران

948

24/07/ 1396

با توجه به اینکه نظام راهبري و مديريت آموزش‌و‌پرورش در افق 1404، كارآمد، اثربخش، مشارکت‌جو، یادگیرنده و آینده‌نگر در چارچوب نظام معیار اسلامی است و با استفاده بهينه از امکانات و منابع و به حداكثر رساندن بهره‌وري،‌ ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل را افزايش می‌دهد و با بهره‌گيري از فرايندها و تاكيد بر پيامدها و تنظيم تعاملات بيروني و بهره‌مندی از عوامل محيطي‌؛ اهداف آموزش‌و‌پرورش را در سطوح مختلف مدیریتی با پاسخگويي به نيازهاي ذینفعان درون و برون ‌سازماني خود در محيط‌هاي محلي، ملي و بين‌المللي، محقق می‌سازد. لذا جهت بهبود مستمر راهبری و مدیریت نظام تعلیم وتربیت در‌ راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقای جایگاه و نقش آموزش‌و‌پرورش به عنوان محور رشد، پیشرفت و تعالی جامعه این زیر نظام تصویب شد.

17

اهداف دوره‌های تحصیلی

952

10/02/1397

با توجه به اینکه اهداف دوره‌های تحصیلی، تجلی اهداف آموزش‌و‌پرورش متناسب با ویژگی‌ها و شرایط سنی دانش‌آموزان بوده و زمینه دستیابی آنان به شایستگی‌های پایه را فراهم می‌آورد و به رشد متوازن و همه جانبه ایشان، کمک میکند. لذا اهداف دوره های تحصیلی مبتنی بر اسناد بالادستی، به‌ویژه سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌و‌پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش به تفکیک ساحت‌های شش‌گانه تعلیم‌و‌تربیت به تصویب رسید.

18

برنامه زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی نظام تعليم و تربیت رسمي‌عمومي جمهوري اسلامي ايران

956

22/5/ 1397

از آنجاییکه برقراري نظام اثر‌بخش و‌كارآمد مديريت منابع‌انسانی و ايجاد تحول و نوآوري در نظام تربيت‌معلم‌ كشوردر افق چشم انداز 1404 مد نظر است ، برنامه زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی نظام تعليم و تربیت رسمي‌عمومي جمهوري اسلامي ايران تصویب شد .

19

آیین‌نامه فعالیت کلاس‌های چندپایه

895

29/02/1398

به استناد راهكار 3-5 سند تحول بنيادين آموزش وپرورش و در راستاي گسترش پوشش تحصيلي، بسط عدالت آموزشي و كيفيت بخشي به فرايند تعليم و تربيت دانش آموزان كلاس‌هاي چندپايه، با تاكيد بر مناطق روستايي، عشايري و كمتر توسعه يافته، وزارت آموزش و پرورش موظف است براي تشكيل و مديريت اين نوع كلاس ها اقدام نمايد لذا آیین‌نامه فعالیت کلاس‌های چندپایه تصویب شد.

20

برنامه زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی‌عمومی جمهوری اسلامی ایران

965

17/04/1398

برنامه زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی‌عمومی جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای نقش دولت به عنوان تامین‌کننده اصلی منابع مالی آموزش و وپرورش ، تأمین منابع مالی کافی برای ارائه آموزش¬وپرورش با کیفیت وگسترش مشارکت‌های داوطلبانه در قالب کمک‌های سازمان‌های‌خیریه ‌و نهادهای‌عمومی(ازجمله شهرداری‌ها) تصویب شد.

21

نحوه   ترمیم   و   به‌روز‌رسانی    سند تحول بنیادین  آموزش و پرورش

986

6/11/1399

در اجرای مفاد بخش سوم فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و لزوم پاسخگویی به تغییر و تحولات محیطی و نیازهای جامعه و دانش‌آموزان و با توجه به تجربیات و یافته‌های جدید علمی و پژوهشی، ترمیم و به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مطابق با سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و با  رویکرد های تکمیلی و آینده نگرانه، اصلاحی و اجرایی،  ماده واحده نحوه   ترمیم   و   به‌روز‌رسانی    سند تحول بنیادین  آموزش و پرورش تصویب شد.

22

برنامه زیرنظام برنامه درسی

988

4/12/1399

زیر‌نظام برنامه درسی در افق 1404 مجموعه فرصت‌های تربیتی نظام‌مند و طرح‌ریزی شده از سطح ملی، منطقه‌ای و محلی تا مدرسه و کلاس درس و نتایج مترتب بر آن‌ها است و شامل ابعاد چهارگانۀ طراحی، تدوین، اجرا و ارزش‌یابی می باشد که با توجه به عوامل مؤثر بر کیفیت در یک بافت منسجم و یکپارچه هم‌سو و هم‌آهنگ با غایت و اهداف نظام تربیت رسمی‌عمومی و سایر زیرنظام‌های شش‌گانه سامان‌دهی و تصویب شده است.

23

آئین نامه گواهینامه صلاحیت معلمی

992

20/2/1400

در راستای تحقق راهکار 4-11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد نظام ارزیابي صلاحيت معلمان شامل شایستگی هاي، اخلاقی، اعتقادي انقلابي، حرفه اي و تخصصي و ارزشيابي متناسب با مبانى و اهداف سند تحول بنيادین و پیرو تبصره 5 ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی مصوبه جلسه 833 مورخ 27/8/1399 شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین آئین نامه گواهینامه صلاحیت معلمی تائید شد و جهت تصویب در هیئت دولت با شماره 30801 مورخ 27/2/1400 ارسال شد .

24

آئین نامه نحوه مشارکت دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه، در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش

992

20/2/1400

در راستای تحقق راهکار 10-11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر جلب مشاركت دانشگاه هاي برتر و حوزه هاي علمیه در امر تربيت تخصصي حرفه اي و دیني معلمان، كارشناسان و مدیران با همكاري دانشگاه فرهنگيان و پیرو تبصره 1 ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه 833 مورخ 27/8/1399 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین آئین نامه نحوه مشارکت دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه، در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش تائید شد.

25

نظام جامع  راهنمایی و مشاوره

994

17/03/1400

 با توجه به تکالیف قانونی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنی بر تسری خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دوره های تحصیلی و همچنین تأکید مبانی نظری سند تحول بر سازماندهی فرایند یاددهی یادگیری با نگاه مشاوره ای، و به استناد راهکارهای 7-3، 3-21، 4-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاست¬های یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهره¬مندی ذی¬نفعان (دانش¬آموزان، اولیا، کارکنان و معلمان مدرسه) در همه دوره¬های تحصیلی و نقش‌آفرینان درون و برون سازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی، به تصویب رسید.

26

اساسنامه اردوگاه های دانش آموزی

996

14/04/1400

  به استناد ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون احیاء معاونت پرورشی، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌ اردوهای‌دانش‌آموزی و برنامه‌‌ زیر‌نظام‌ تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی به تصویب رسید.

27

آیین نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس

997

28/04/1400

   با توجه به جایگاه و نقش تأثیرگذار مدیران مدارس در هدایت و راهبری تربیتِ دانش‌آموزان و تحقق اهداف تعلیم‌‌ و‌‌تربیت و با توجه به اصول «قانون‌مداري، عدالت‌محوری، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی» و  ضرورت استقرار سازوکارهای لازم برای اصلاح روش‌ها، روندها، فرآیندها و نهادینه‌سازی شایسته‌سالاری و تخصص‌محوری در انتخاب، انتصاب و نگهداشت مدیران توانمند و واجد صلاحیت، به استناد راهکارهای 2-22 و 6-22 ذیل هدف عملیاتی22 از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت، «آیین‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس» به‌تصویب رسیده است.

28

آیین نامه اجرایی مدارس

41 کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش

10/5/1400

 یکی از مولفه‌های اساسی و موثر در تعلیم و تربیت و به ویژه در مدرسه، مقررات آموزشی و پرورشی است که بسترهای حقوقی و قانونی را برای تحقق اهداف، وظایف و ماموریت‌های مدرسه، فراهم می‌کند. ضرورت بازنگری در آیین‌نامه اجرایــی مدارس  (مصوب جلسه 652 شورای عالی آموزش وپرورش تاریخ 20/5/1379) به عنوان یکی از عناصر کلیدی موفقیت در مدرسه، احساس و با اولویت در دستور کار قرار گرفت و با رویکرد فرهنگی تربیتی، مفاد آیین‌نامه قبلی با نگاه تعدیل و اصلاح مواد، حذف برخی از مواد، تثبیت برخی از مواد و ایجاد و خلق مواد جدید، بازنگری، تصویب شد.

29

تشکیل  ستاد   هماهنگی   و  پشتیبانی   اجرای سند تحول  بنیادین  آموزش و پرورش

1002

26 /7/1400

به استناد مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر « همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌ها و نهادها به‌ویژه رسانه ملی با آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین» و به‌ منظور تسهیل، هماهنگی و حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف سند مذکور ماده واحده تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.

30

نحوه ترميم و بروز رساني سند تحول بنيادين

986

6/11/1399

در اجرای مفاد بخش سوم فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و لزوم پاسخگویی به تغییر و تحولات محیطی و نیازهای جامعه و دانش‌آموزان و با توجه به تجربیات و یافته‌های جدید علمی و پژوهشی، ترمیم و به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مطابق با سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و با رعایت نکات زیرانجام می‌شود.