وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه؛

آمادگی آموزش‌وپرورش ایران برای اجرای برنامه‌های راهبردی مشترک با سوریه

وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه از آمادگی آموزش‌وپرورش ایران برای اجرای برنامه‌های راهبردی مشترک با سوریه خبر داد.

 صبح امروز یوسف نوری در دیدار با لبانه مشوّح که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، بابیان اینکه امیدوارم این نشست زمینه‌های تعامل مؤثر بین دو کشور را ایجاد کند، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت دو کشور اقدامات اجرایی و راهبردی مناسبی را جهت ارتقای سطح فرهنگ و روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه رقم بزنیم گفت: آنچه در تاریخ دو کشور دیدیم ارتباط وثیقی بوده که خودش را در برهه‌هایی از زمان به‌خوبی نشان داده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به روابط دیرینه بین دو کشور گفت: در تاریخ دو کشور ارتباط وسیعی بوده است که یکی از مهم‌ترین نقاط عطف این ارتباط در زمان جنگ تحمیلی بود که شاهد بودیم، بخش زيادي از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج شده بودند، اما کشور سوریه نه‌تنها با آن کشورها همراهی نکرد، بلکه از کشور ما حمایت هم می‌کرد. بر این اساس سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، درزمانی که توطئه‌ای در کشور سوریه برای سرنگونی دولت آن کشور طراحی شد، جمهوری اسلامی ایران از سوریه حمایت کرد و شهدایی هم در این عرصه داشت که تعدادی از این شهدا از بین معلمان ایرانی بودند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دستگاه نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران ۱۵ میلیون و۷۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که ۴۹ درصد آنان دختران دانش‌آموز هستند. همچنین یک‌میلیون معلم داریم که ۵۳ درصد آنان را زنان معلم تشکیل می‌دهند و ۸۱ درصد معلمان ایرانی دارای تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. پوشش تحصیلی واقعی ما در تمامی دوره‌های تحصیلی ۹۴.۳ درصد و در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است. همچنین۲۰۰مدرسه با یک نفر و۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج نفر دانش‌آموز داریم که همه این موضوعات نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.

وی در ادامه افزود: برنامه‌های متنوعی برای دانش آموزان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی داریم. دانش آموزان ایرانی امسال در المپیادهای جهانی۲۰مدال کسب کردند و خوشحالیم که جمهوری سوریه در بین کشورهای عربی جزو کشورهای موفق در حوزه المپیادهای دانش‌آموزی است. در حوزه فرهنگ،۲۲۰۰ کانون فرهنگی تربیتی و پرورشی داریم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمهوري اسلامي ايران، مرکز پرورش و تربیت هنرمندان در حوزه سینما، ادبیات و هنر است.

وی با اشاره با سایر امکانات فرهنگی، ورزشی و تربیتی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران گفت: در هرسال با داشتن ۳۵۱ اردوگاه فرهنگی و تربیتی تعداد زیادی از دانش آموزان را به این اردوها می‌بریم و امسال تابستان برای معلمان جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی طراحی کرده‌ایم که۱۴۰هزار نفر از معلمان ما در این اردوها شرکت کردند.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه بابیان این‌که ما شبکه آموزشی دانش آموزان با عنوان شبکه ملی شاد را داریم، گفت: این شبکه از اوایل شيوع بيماري کرونا افتتاح شد و آموزش‌های مدارس ايران و از طريق فضاي مجازي از طريق اين شبكه انجام شد كه در دوران آموزش غیرحضوری مدارس، بیش از۱۱میلیون مخاطب دانش‌آموزی داشت.

وي ادامه داد: در همين دوره به بخش‌های فرهنگی و هنری در این شبکه توجه شد و فعالیت‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات متعددي در اين شبكه برگزار شد و زمینه خوبی برای تبادل و انتقال تجربه در اين حوزه به جمهوري عربي سوريه را داریم.

نوری بابیان اینکه سند تحول بنیادین سندي است که کشورهای اسلامی می‌توانند آن را الگو قرار دهند و از ورود اسناد غربی به‌نظام تعليم و تربيت خود جلوگيري كنند، گفت: سند تحول بنیادین به زبان عربي ترجمه ‌شده است و يك نسخه از آن را در اختیار شما قرار می‌دهم و می‌تواند مبنایی باشد تا کشورهای عضو کنفرانس اسلامی وآیسسکو یک سند واحدی بنويسند.

در ادامه این نشست برخی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش به طرح نظرات خود در مورد زمینه‌های مشترک همکاری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عربی سوریه پرداختند.

وزارت فرهنگ سوريه تعهد به تربيت نسلی فرهيخته، بافرهنگ و وطن‌دوست دارد

وزیر فرهنگ سوریه در این دیدار اظهار كرد: وزارت فرهنگ سوريه تعهد به تربيت نسلی فرهيخته، بافرهنگ و وطن‌دوست دارد.

لبانه مشوّح وزیر فرهنگ سوریه افزود: ملت سوریه هیچ‌گاه حمایت رهبری، نیروهای نظامی و مردم ایران را از ملت سوریه در سخت‌ترین شرایط فراموش نخواهد کرد. جنگ سوریه تنها علیه داعش و افراط‌گراها نبود، بلکه علیه تمام مستبدانه عالم بود که مزدورانی در سوریه را اجیر کرده بودند.

وزير فرهنگ سوريه ادامه داد: تربیت نسل‌های کودک و نوجوان برای آینده تمامی کشورها لازم است و یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که در تمام کشورها انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش است.

وی در تشریح فعالیت‌های وزارت آموزش سوریه اظهار کرد: وزارت آموزش سوریه بیشترین بودجه را بعد از وزارت دفاع به خود اختصاص می‌دهد و آموزش در سوریه برای همه مردم به‌صورت رایگان است و این آموزش‌ها تا پایه نهم برای همه کودکان و نوجوانان اجباری است.

وزیر فرهنگ جمهوری عربی سوریه با اشاره به مشکلاتی که جنگ با داعش برای این کشور به وجود آورد، اظهار کرد: در دوره جنگ فشارها بر وزارت آموزش افزایش‌یافته است که بخشی از این فشارها به دلیل خارج شدن بخش‌های وسیعی از کشور از کنترل دولت بود و اين موضوع باعث شد تا پوشش تحصیلی کاهش یابد و کسانی که در این مناطق تسلط یافتند، تروریست‌هایی هستند که هیچ‌گونه ملی‌گرایی و وطن‌دوستی ندارند و به هیچ قانونی پایبند نیستند.

مشوّح ادامه داد: تروریست‌ها تمامی رویکردهای آموزشی دولت سوریه را از بین برده و رویکردهای آموزشی خود را جایگزین کرده‌اند که متناسب با افکار تنگ نظرانه و تروریستی‌شان است و به شیوه‌هایی کودکان را آموزش می‌دهند که به‌هیچ‌وجه مورد تائید دولت سوريه نیست و این موضوع را به‌صورت اعتراض به یونسکو اعلام کردیم که گواهینامه‌ها و مدارکی که از طریق این گروه‌ها صادر می‌شود ازنظر دولت سوریه اعتباری ندارد.

وزیر فرهنگ سوريه ادامه داد: بخش دیگری از مشکلاتی که وزارت آموزش سوریه در دوره جنگ با آن مواجه بود، کوچ داده شدگان اجباری بودند که از مناطق تحت تسلط تروریست‌ها به مناطق تحت تسلط دولت به‌اجبار کوچ داده ‌شده بودند و ما باید برای تحصیل آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کردیم. يكي از موضوع‌های نگران‌کننده‌ای كه با آن مواجه هستيم اين است که یک نسل کامل از آموزش در دوره جنگ حذف شدند و بی‌سوادی کامل آنان را تهدید می‌کند.

وي تصريح كرد: در این مرحله وزارت فرهنگ به کمک وزارت آموزش سوریه آمد، زيرا اداره کل آموزش بزرگ‌سالان و مبارزه با بی سوادی وزارت فرهنگ می‌تواند به رفع اين مشكل كمك كند. پیش از جنگ سه شهر سوریه‌ هيچ بی‌سوادی نداشت درحالی‌که پس از جنگ تعداد بی‌سوادان افزايش يافت. اداره کل فرهنگ سوریه تعهد به تربيت نسلي فرهيخته، بافرهنگ و وطن‌دوست دارد كه زیرمجموعه‌های اين اداره کل داراي مجموعه‌های هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی نمایش و موسیقی هستند که از سنین ۶ تا ۱۸ سال به کودکان به‌طور كلاسيك آموزش می‌دهیم.

مشوّح گفت: اداره کل فرهنگ تمامی فعالیت‌های فرهنگی مربوط به کودکان را از سن ۶ تا ۱۸ سالگی مورد نظارت و پایش قرار می‌دهد و۴۵۰ مرکز فرهنگی در کل سوریه داریم که در مقایسه با جمهوری اسلامی ایران مساحت کوچک‌تری داریم اما این تعداد مركز فرهنگي به نسبت جمعيت قابل‌توجه است. در طول سال‌های جنگ۲۵۰ مرکز ما مورد تخریب قرار گرفت، اما از مدارس، موزه‌ها و حتی میدان‌های شهرها برای استمرار فعالیت‌های خود استفاده کردیم.

وزیر فرهنگ سوريه با اشاره به برخی پیشنهاد‌هاي مطرح ‌شده كه از سوي اعضاي شوراي معاونان وزارت آموزش‌وپرورش شد، اظهار كرد: توجه به زبان عربی و فارسی ازجمله پیشنهادهايي است كه می‌توان زمينه همكاري را در آن گسترش داد.