عضو شوراي عالي آموزش و پرورش:

اُفت تحصیلی به طور کلی قابل جبران نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اُفت تحصیلی به صورت کلی قابل جبران نیست و فقط می‌توان بخشی از آن را جبران کرد.

محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعطیلی مدارس اظهار کرد: وقتی تعطیلات زیاد می‌شود برنامه درسی از هم پاشیده و فرایند آموزش و یادگیری آسیب می‌بیند حتی برنامه خانواده‌ها نیز دچار اخلال می‌شود.

وی افزود: در برخی استان‌ها هنوز مدارس به دلیل اُفت فشار گاز تعطیل هستند اگر قرار است آموزش و تربیت اتفاق بیفتد، مدارس باید باز بوده و با نشاط فعالیت کنند.

وحیدی با طرح این پرسش که اُفت تحصیلی با برگزاری یک دوره یک ماهه چگونه جبران خواهد شد؟ متذکر شد: آموزش مجازی عملاً آسیب‌های متعددی دارد که بخشی از آن آموزشی و تربیتی است و باعث آسیب به فرایند اجتماعی شدن می‌شود.

عضو شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: وقتی قرار است تعطیلی اتفاق بیفتد، مدارس نخستین جایی است که تعطیل می‌شود و یکی از تبعات تعطیلات مکرر دوران کرونا، حوادث اخیر بود و برخی می‌گفتند چرا سن افرادی که در تجمعات حضور دارند پایین است که گاهی مورد سوء استفاده اغتشاشاگران قرار می‌گیرند، بخشی از این موضوع ناشی از قطع شدن ارتباط با دانش‌آموزان بود وقتی یک نوجوان تمام اطلاعات خود را از فضای مجازی دریافت کند طبیعی است که در تجمعات حضور یابد.

وحیدی درباره جبران اُفت تحصیلی بیان کرد: وقتی مدرسه را تعطیل کردند دیگر جبران معنا ندارد، اُفت تحصیلی یک فرایند است و عوامل مختلفی از جمله تغذیه، مدرسه، معلم، محتوای کتاب درسی، ساعات درسی، نوع کلاس و امکانات مدرسه در آن تأثیرگذار است؛ هویت تحصیل با مدرسه و معلم است و بدون این دو عنصر آموزش اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه قطعاً همه باور داریم سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است، گفت: آیا تنها راهکار حفظ سلامت دانش‌آموزان تعطیلی مدارس است؟ بسیاری از کشورها برای تعطیلی مدارس با حساسیت اقدام می‌کنند.

عضو شوراي عالي آموزش و پرورش بیان کرد: اُفت تحصیلی به صورت کلی قابل جبران نیست و فقط می‌توان بخشی از آن را جبران کرد، اما برای جبران هم برنامه‌ای ندارند. هم اکنون معلمان می‌گویند در فضای شاد تدریس را انجام داده‌اند و وقتی می‌گویند برای کلاس جبرانی هم بیایند برای جبران چه اقدامی انجام داده‌اند؟ حق الزحمه کلاس جبرانی یک ماهه تابستان هنوز پرداخت نشده است، بنابراین باید این موضوع مشخص شود که چگونه و در چه زمانی قرار است ساعات آموزشی از دست رفته جبران شود؟