دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درجمع مدیران مدارس منطقه 5 تهران:

مدرسه ارزان ترین راه برای بهبود تمام شاخص های مطلوب یک جامعه است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر تمام شاخص های مثبت مورد توجه یک کشور را می خواهیم به طور بنیادی ارتقاء پیدا کند، ارزان ترین نقطة برای دستیابی به آن، مدرسه است.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جمع مدیران مدارس آموزش و پرورش منطقه 5 تهران گفت: مدیران مهمند چون مدرسه مهم است. وقتی می گوییم مدرسه مهم است راجب چه واقعیتی صحبت می کنیم؟ همه می گویند مدرسه اهمیت دارد. از دید یک مدیر مدرسه چرا مدرسه مهم است؟

وی اظهار داشت: یک زمانی مدرسه به معنای امروزی وجود نداشت و کار مدرسه را مکتب خانه با آموزش قرآن، خواندن، نوشتن و حساب کردن بر عهده داشتند.

امانی ابراز داشت: با پیشرفت هایی که در عرصه علم و فناوری حاصل شد احساس شد برای اینکه انسانها به رشد و پیشرفت برسند و آینده بهتری داشته باشند نیازمند آموزش های بهتر و پیشرفته تری هستند. مدارس امروزی بر اساس این نیاز و دیدگاه بشری شکل گرفت. که هم جنبه های زیستی، شغلی و شخصی را مورد توجه قرار می دهند و هم نیازهای اجتماعی او را تا حدودی تامین می کنند و این دیدگاه باعث شد تا کشورها از محل بودجه عمومی خود برای آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنند. موزش آ

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: مدرسه ارزان ترین راه برای بهبود تمام شــاخص های مطلوب یک جامعه است. البته کم آسیب ترین، پایدارتری، عقلایی ترین، انسانی ترین، ســازنده ترین، قابل محاسبه ترین، مؤثرترین، سازگارترین با فطرت آدمها و ... مدرسه است.

وی افزود: اگر کشــوری می خواهد به نقطه ای برســند که اوضاع خود را خوب کنند، خیلی راه هــا و گزینه ها مقابل روی آنهاست؛ مثل تقویت رســانه ها، دادن اختیارات به جوامع محلی، توسعة صنعت، توجه به تولید و غیره، بدیهی اســت هریک از این کارها به ارتقای پاره ای از شاخص ها می انجامد.

 امانی اضافه کرد: اگر تمام شاخص های مثبت مورد توجه یک کشور را می خواهیم به طور بنیادی ارتقاء پیدا کند، ارزانترین نقطة برای دستیابی به آن، مدرسه است. یعنی مدرسه ای با یک کارکرد ویژه تعریف کنیم. از این رو به این نتیجه می رسیم که آموزش وپرورش مهم است.

وی ابراز داشت: باید آموزش وپرورش اولویت اول کشور باشد و از طریق آموزش وپرورش اســت که وضع جامعه بهبود پیدا می کند.

امانی تاکید کرد: ترسیم این مسئله که مدرســه ارزان ترین راه برای ارتقای تمام شاخص های یک جامعه است، ابعاد متعددی دارد. مثال یک محله را در نظر بگیرید این محله به دنبال این است که مردمش آدم های خوشاخلق، فضای محله پاک و تمیز و تفکیک زباله در آن انجام شود. ازدواج هایی که در این محله شکل می گیرد، خانواده های پر دوامی را به وجود آورد، بچه هایی که در این محله به دنیا می آیند از تغذیه و رشد خوبی برخوردار باشند. بزرگان، پدران، مادران در این محله تکریم شده و کسبة محل امین، بــا مردم صادق، امانتدار مال مردم، حافظ ناموس مردم، پایبند به عقاید و اخلاق باشــند. تمام این ویژگی ها، نقطة اولیه، محوری و شاکلة اصلی تشکیلش مدرسه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: اینکه گفته می شــود مدرسه کانون تربیتی محله است و مدرسه، محله را رشد می دهد تعبیر درستی اســت. یعنی مدرسه هایی بوده اند که جامعة پیرامونی خودشان را تحت تأثیر قرار داده اند. این نگاه از بعد فردی، خانوادگی، جامعة کوچک محلی، شهری و ملی قابل بسط و تبیین مفصل است.

وی اضافه کرد: مدرســه، باید هم اولویــت ملت و هم اولویت دولت برای بهبود اوضاع باشد. هرچه در این زمینه کمتر کار شود، دودش به فاصلة خیلی کوتاه در چشــم مردم و جامعه خواهد رفت. یعنی هرچه برای مدرسه کــم بگذاریم، جاهای دیگر باید تاوانش را پس بدهیم. شــاهد افزایش جرایم، افزایش تعداد زندانی ها، افزایش تعــداد معتادها، افزایش تعداد خانواده هایی که دچار فروپاشی می شوند، بچه هایی که با یک والد بزرگ می شوند، کاهش تعداد موالید، ناکارآمدی آدم ها در شغل ها و در کارها، کم ظرفیتی آدم ها در موقعیت ها، خودکشــی، بی هویتی، فرار مغزها، شکاف نســلی، مهاجرت نخبگان، مصرف زیاد، تولید کم، فقر و تکدی و ... باشــیم.

امانی در ادامه گفت: تمام اینها که می بینید ریشه در فقدان تعلیم وتربیت و «فقدان مدرســة مؤثر« دارد. فقط تعلیم و تربیت خوب اســت که می تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: ســلامت جسمانی بچه ها بسیار مهم است. در یک مدرسة مؤثر، با تغذیة خوب، ورزش خوب و آموزش های خوب در باب اینکه چگونه باید با این بدن و روان رفتار کرد، یک نســل سالم به جامعه تحویل داده می شــود. بعد این نسل سالم نتیجه اش این می شــود که نظام های پرهزینة درمان بارشــان سبک می شود. نظام های بهداشتی کم هزینه و نظام های درمانی پرهزینه هستند و این فقط تعلیم‌ وتربیت خوب است که می‌تواند بسیاری ازمشکلات را کاهش دهد در کل به نفع کشــور است.

امانی تاکید کرد: ایجاد عادات درست راه رفتن، نشستن، ورزش کردن، خوابیدن، درست زندگی کردن، تمام این ابعاد امروز به مدرســه وصل شده است. یعنی علم بشر پیشرفت کرده و دیگــر آموزه های اولیة پدر و مادری در بیشــتر زمینه ها کفایت نمی کند. باید کار به صورت ســامان‌یافته و تخصصی و قوی پیش بــرود. علاوه بر جنبه های جســمی، جنبه های دیگر هم مطرح است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز بر روی دورة طلایی صفر تا 6 ســال. کار جدی علمی و مطالعاتی در جهان انجام شــده. معلوم شــده که بسیاری از خلاقیت های فردی و رشد و توان ذهنی کودکان وابسته به موقعیت های یادگیری خوبی اســت که در ایــن دوره، در آن قرار می گیرند. بازی هایی که فرد می کند، مســئله هایی که با آنها مواجه می شود. چالش هایی که برایش به وجود می آید داستان هایی که می شنود و تمام موقعیت های یادگیری دیگر، اینها آن نقاط رشد دهنده ای است که ما را هم در بعد موفقیت شغلی و موفقیت خانوادگی، هم در بعد کاهش آســیب های اجتماعی و عوارض و تبعاتش و هم در باب سلامت جسمانی و روانی می سازد و پرورش می دهد و در کنار تمام اینها رشد اخلاقی جامعه، رشــد ایمانی و دینی مردم و باورمندی ها و یک نظام و سبک زندگی را سامان می دهد. با چنین نگاهی است که کارکردهای اصلی مدرسه ای برجسته می شود.

وی افزود: چه نوع مدرسه ای است که می تواند این مأموریت را محقق کند؟ بعد از موقعیت های یادگیری، باید دو بعد بسیار مهم دیگر کنار هم قرار گیرند. محتوا و معلم. منظور از بعد محتوایی مدرسه عنوان درس ها نیست. بلکه منظور آن موقعیت های یادگیری و تربیتی است که فرد با قرار گرفتن در آنها رشدی را که باید پیدا بکند، پیدا می کند.

امانی تاکید کرد: باید در مدرسه به دانش آموز یاد بدهیم تا دیگر همه چیز را بر محور و مدار خودش نبیند. در واقع مدرسه است که باید این رشد یا اصلاحات را در رفتار بچه ها ایجاد کند تا در بزرگسالی مشکلی را نداشته باشند.

سند تحول بنیادین