در 35 منطقه کشور رشته ریاضی و تجربی تدریس نمی‌شود

در 35 منطقه کشور رشته ریاضی و تجربی تدریس نمی‌شود

روزنامه همشهری در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 13 دی99، باعنوان « در 35 منطقه کشور رشته ریاضی و تجربی تدریس نمی‌شود» مطلب معاونت آموزش متوسطه  وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانش‌آموزان نه‌تنها عاملی در تعیین سطح آرزوهای آنان برای ادامه تحصیل است بلکه عامل مهمی در جهت‌گیری شغلی آنان نیز قلمداد می‌شود. دانش‌آموزان در مناطق محروم استان‌های مرزی در وضعیت نابسامان اجتماعی و اقتصادی قرار دارند و از طبقه کم‌درآمد و محروم جامعه هستند و در انتخاب رشته خود اصرار می‌ورزند وارد رشته‌هایی ‌شوند که برایشان یادگیری دروس بدون وابستگی به کتاب‌های کمک درسی یا کلاس‌های تقویتی و .... راحت‌تر و امکان پذیر باشد، لذا در بین رشته‌های تحصیلی شاخه‌ی نظری دانش آموزان کمتر رغبتی به ورود به رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی از خود نشان می‌دهند و حتی اگر چنین رغبتی هم در برخی از دانش آموزان وجود داشته باشد مشکلات بسیار زیادی که بعضاً برون سازمانی نیز می‌باشند این میل و اشتیاق را از بین خواهد برد مشکلاتی از جمله:-کمبود امکانات آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی در این مناطق -کمبود نیروی انسانی متخصص به ویژه نیروهای بومی در آموزش‌های تخصصی مربوط به رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک-به کارگیری دبیران تازه کار و عدم ثبات و ماندگاری ایشان پس از چند سال در این مناطق و انتقال ایشان به مناطق برخوردارتر-ضعف بنیه علمی دانش آموزان که توان ورود به رشته‌های علوم پایه را ندارند، و اجبار آنان به ثبت نام در این رشته‌ها، موجب سرخوردگی و بی انگیزگی به ادامه تحصیل در دانش آموز و در نتیجه ترک تحصیل آنان خواهد شد.-کم بودن آمار دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی و امکان پذیر نبودن تشکیل کلاس با توجه به عدم کسب حداقل حدنصاب تشکیل کلاس-کم بودن آمار دانش آموزان مجاز به ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی(با توجه به نتایج هدایت تحصیلی در این مناطق) و امکان پذیر نبودن تشکیل کلاس با توجه به عدم کسب حداقل حدنصاب تشکیل کلاس-عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری دانش آموزان از آموزش‌های مجازی و حتی رسانه ملی صدا و سیما و استفاده از کانال‌های آموزشی آن.-نگرانی از آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی-آمار بالای بیکاران تحصیلکرده در جامعه   

سند تحول بنیادین