تجهیز نزدیک به 10 هزار کلاس درس در فارس به امکانات هوشمندسازی

معاون پژوهشی آموزش و پرورش فارس خبرداد:

معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس گفت: از سه سال پیش طرح آزمایشی برای سنجش میزان اثر بخشی مدارس هوشمند در شیراز اجرا شده و هم اکنون با اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و مشارکت های مردمی 382 مدرسه و حدود 10 هزار کلاس درس در کل استان فارس تجهیز شده اند. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان فارس، عبدالرسول احمدی ضمن برشمردن ویژگی های مدارس هوشمند گفت: در این مدارس در کنار آموزش های سنتی از ابزار و تکنولوژی روز برای آموزش استفاده می شود و به عبارت بهتر در این مدارس از تجهیزات فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات) در امر تدریس استفاده می شود. معاون پژوهشی آموزش و پرورش فارس گفت: در مدارس هوشمند تلاش می کنیم ،علاوه بر امکانات و روش های غیر الکترونیکی ،با تجهیز کامل مدرسه به امکانات رایانه ای و فناوری های مربوطه ،ابتدا کنترل مدیریت خود را بر این اساس مبنتی نموده و سپس محتوای اکثر دروس را به روش های الکترونیکی و ساده ارائه نماییم. احمدی گفت: تجهیزات، اصل ساختار هوشمند سازی مدارس نیست و تغییر روش تدریس معلمان یکی از گزینه های مهم در این زمینه  است. معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: تمام این اقدامات در مدارس هوشمند ،برای تسهیل و افزایش سرعت در یادگیری و ماندگاری اطلاعات است. وی افزود :در کنار همه این موارد، کاهش فرایند های زمان بر، استفاده صحیح از فاوا ،افزایش انگیزه دانش آموزان، ایجاد خلاقیت و تنوع در یادگیری از دیگر نتایج هوشمند سازی مدراس است تا در این مدارس هوشمندانه فکر و عمل کنیم. احمدی در مورد هزینه هوشمند سازی این مدراس نیز گفت: طبق شاخص های موجود، تجهیز هر کلاس درس با حداقل امکانات شامل؛ یک دیتا پروژکتور و یک لپ تاپ  یا pc حدود سه میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. معاون پژوهشی آموزش و پرورش فارس گفت: علاوه بر این در طرح هوشمند سازی، وجود کارگاه کامپیوتر در مدارس الزامی است  که بر اساس استاندارد هر دانش آموز باید یک pc در اختیار داشته باشد . وی یادآور شد: از سه سال پیش طرح آزمایشی برای سنجش میزان اثر بخشی مدارس هوشمند در شیراز اجرا شده و هم اکنون با اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و مشارکت های مردمی  382 مدرسه و حدود 10 هزار کلاس درس در کل استان فارس تجهیز شده اند. احمدی تاکید کرد: تلاش ما این است تا گام به گام در مسیر هوشمند سازی قرار گیریم و روز به روز با نرم افزارهای مدیریتی  و اطلاعات روز، به مدارس ورود کنیم تا مدارس نوین شکل گیرند . وی با تاکید بر اینکه' شیوه های آموزشی در دراز مدت در مدارس هوشمند جوابگو خواهد بود 'افزود: در موضوع هوشمند سازی، در کنار تجهیزات، آنچه مهم است این است که ،مدیر مدرسه برای این کار انگیزه کافی داشته باشد و نگرش خود را در مسیر هوشمند سازی تغییر دهد. احمدی با اشاره به هوشمند سازی برخی از مدارس دورافتاده و عشایری استان گفت: برای هوشمند سازی این مدارس اقداماتی انجام شده ، اما در مناطق عشایری با مشکل نبود برق مواجه هستیم که با رفع این مشکل به صورت جدی ورود خواهیم کرد و در اولین فرصت پس از جذب اعتبارات بخشی از آن نیز به تجهیز مدارس عشایری اختصاص خواهد یافت. معاون پژوهشی آموزش و پرورش فارس گفت: در برنامه ششم توسعه با تاکید بر فرایند یاد دهی - یادگیری نگاه آموزش و پرورش به سمت هوشمند سازی مدراس است و بر همین اساس از سال گذشته با توجه به محدودیت اعتبارات ، با از استفاده از کمک های خیرین ومشارکت های مردمی در این مسیر گام برداشته ایم. وی با بیان اینکه' در مدرسه همه عوامل اعم از معلم و دانش آموز هم یاد دهنده و هم فرا گیرد هستند 'افزود: در این فرایند معلم باید راهنما و مکمل اطلاعات دانش آموزان باشد. احمدی گفت: در موضوع هوشمند سازی باید زمینه آموزش ، تغییر نگرش و آشنایی معلم با تکنولوژی روز فراهم شود تا در کنار آموزش روش های نوین تدریس ، با فاوا نیز آشنا شوند. معاون پژوهشی آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: رشد ذهنی  ،جسمی، عاطفی و روانی دانش آموزان و ارتقاء قابلیت های فردی آنها و آشنایی به فناوری یکی از مهمترین اهدافی است که در مدارس هوشمند دنبال می شود. وی گفت: ایجاد بستر مناسب آموزشی و مطابق با فناوری های روز دنیا یکی از دغدغه های آموزش و پرورش کشور است.

سند تحول بنیادین