جشنواره ملی ارزشیابی توصیفی یک رخ داد علمی مهم را در کشور رقم زد

مدیرکل آموزش و پرورش البرز:

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه ارزشیابی توصیفی در البرز یک رخ داد علمی مهم را درکشور رقم زد. به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان البرز، خسرو ساکی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی ارزشیابی توصیفی که درکرج برگزار شد، افزود: نتایج مطالعات و پژوهش های ملی و تجارب جهانی نشانگر لزوم تغییر شیوه های نوین سنجش و ارزشیابی توصیفی است. وی با اشاره به اینکه حدود 14 سال از آغاز اجرای ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش رسمی و عمومی کشور می‌گذرد، اظهار کرد: ولی هنوز غول نظام امتحانات کتبی و ارزشیابی های کمی و سنتی در قالب آزمون های ورودی مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و برخی مدارس غیردولتی و مسابقات علمی بر نظام آموزش سایه افکنده است و دانش آموزان و خانواده هایشان برای عبور موفقیت آمیز از این آزمون ها که معمولا حیطه شناختی و دانش نظری آنها را می سنجد، دچار اضطراب و هیجان‌هایی می شوند که زمینه ساز اختلالات رفتاری و روانی در مراحل بعدی زندگی می گردند. مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه به سه رویکرد سنجش برای یادگیری، سنجش به عنوان یادگیری و سنجش یادگیری پرداخت و خاطر نشان کرد: دوره ابتدایی دوره اساس و شکل گیری شخصیت دانش آموزان است که در این دوره تاکید بر ارزشیابی توصیفی یعنی سنجش برای یادگیری و سنجش به عنوان یادگیری است . ساکی گفت: اما هنوز در جامعه در مقابل ارزشیابی توصیفی مقاومت وجود دارد که بخشی از این مقاومت ناشی از نگرش آموزگاران، مدیران، برنامه ریزان و خانواده دانش آموزان و بخش دیگر آماده نبودن بستر اجرای این برنامه به لحاظ کمبود امکانات از نظر فضا و تجهیزات، نیروی آموزش دیده و با انگیزه، کلاس های با تراکم بالای دانش آموزی و ... می باشد. وی افزود: در چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش با تشکیل دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی در استان البرز سعی نموده است با اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف این مقاومت را به تدریج کاهش و همدلی، همفکری معلمان، خانواده دانش آموزان، مدیران و برنامه ریزان را برای اجرای بهتر این شیوه ارزشیابی تقویت کند. وی تصریح‌ کرد: یکی از اقدامات دبیرخانه کشوری ارزشیابی توصیفی برگزاری اولین جشنواره فیلم کوتاه برای جلب توجه جامعه هدف و بررسی نقاط قوت، ضعف و چالش های پیش رو، برای تقویت و استمرار قوت ها، رفع نقاط ضعف و مدیریت چالش ها برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش است. ساكي اضافه کرد: این برنامه ملی زمینه ساز ارتقاء توانمندی های خروجی های آموزش و پرورش که یعنی پرورش همه جانبه دانش آموزان در ابعاد جسمی ، عقلی، عاطفی، اجتماعی ، اخلاقی، اعتقادی و حرکتی در سه حیطه دانش ها، نگرش ها و مهارت ها می گردد. مدیرکل آموزش و پرورش البرز با توجه به نقش شیوه های ارزشیابی در جهت دهی به روش های تدریس معلمان و فعالیت های دانش آموزان در فرآیند یاد دهی ، یادگیری گفت : این جشنواره یکی از رخدادهای مهم علمی در حوزه معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است.

سند تحول بنیادین