علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور:
مدرسه کانون اصلی تحول است
وزیر آموزش و پرورش گفت: هر اندازه فعالیت های آموزشی و تربیتی ما به درون مدرسه راه پیدا کند و ضریب نفود آن افزایش یابد به همان اندازه به اهداف اصلی خود دست پیدا خواهیم کرد.
علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور، مدرسه را کانون اصلی تحول دانست و ضمن اشاره بر ضریب نفوذ برنامه های آموزشی، گفت: باید تمامی برنامه های آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود. کاظمی، رویکرد اصلی آموزش و پرورش را عدالت محوری و توسعه عدالت آموزشی معرفی کرد و افزود: اولویت بخشی به پیش دبستانی و ابتدایی، مردمی سازی، مشارکت پذیری،کاهش بار اجرایی ادارات، یکپارچه سازی و پرهیز از موازی کاری، تقسیم کار، افزایش ضریب نفوذ برنامه های آموزشی و تربیتی و نتیجه محوری را از دیگر اهداف ما در این وزارتخانه است. وی ادامه داد: هر اندازه فعالیت های آموزشی و تربیتی ما به درون مدرسه راه پیدا کند و ضریب نفود آن افزایش یابد به همان اندازه به اهداف اصلی خود دست پیدا خواهیم کرد. کاظمی تصریح کرد: باید تمام برنامه های آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری تدوین شود تا اثربخشی آن مضاعف شود. وی افزود:حاکمیت رویکرد تربیتی در فضای تعلیم و تربیت به جای رویکردهای حاشیه ای باید در دستور کار قرار گیرد چرا که وظیفه اصلی ما تعلیم و تربیت است و باید اولین گفتمان ما در مدرسه و عرصه تعلیم و تربیت؛ اجرایی سازی سند تحول بنیادین و برنامه های فرهنگی باشد. وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان گفت: چالش زدایی و پرهیز از ایجاد چالش در آموزش و پرورش استان ها، انسجام بخشی درونی و توسعه فرهنگ سازمانی، ساده زیستی و پرهیز از تجملات و اشرافی گری در سفرهای استانی و رفتارهای ساده زیستانه مردمی باید سرلوحه کارهایمان باشد. کاظمی با اشاره به چالش نیروی انسانی تأکید کرد: باید مشکلات نیروی انسانی در بخش های مختلف حل شود. وی گفت: مسایل و مشکلات مربوط به منابع انسانی، رتبه بندی و آیین نامه ارتقای رتبه بندی، رتبه بندی جدیدالاستخدام ها، جذب نیروهای نهضت سواد آموزی، مسایل معیشتی نیروهای خدماتی و خرید خدمت و ... باید در اولویت رسیدگی قرار گرفته و رفع شود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توجه به مسایل بازنشستگان، پرداخت به روز حق التدریس، مولد سازی و شناخت ظرفیت های استانی، مسایل رفاهی و معیشتی معلمان باید در اولویت مدیران قرار گیرد. وی با تأکید بر این که اراده دولت وفاق و همدلی بر حذف کامل مدارس سنگی و کانکسی است گفت: باید سرانه های فضای آموزشی متعادل شود و تراکم دانش آموزی نیز کاهش یابد. کاظمی بر توجه و اولویت قرار دادن مسایل فرهنگی و تربیتی در عرصه تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: ضمن در اولویت قرار دادن مسایل آموزشی، فرهنگی، اردویی و نماز و قرآن، باید به مسایل فرهنگی نیز توجه ویژه ای کرد و این دو مکمل هم و جدایی ناپذیرند. کاظمی با اشاره به ضرورت کیفیت بخشی به حوزه ابتدایی گفت: در دوره آموزش ابتدایی علاوه بر آموزش های عمومی ابتدایی از جمله سواد خواندن و نوشتن، باید به سواد ریاضی و علوم در کنار پرداختن به مهارت های لازم، برنامه ریزی شود. وی به برنامه های بلندمدت در عرصه تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: ما هیچ راهی نداریم جز این که سند تحول بنیادین آموز ش و پرورش را به طور کامل اجرایی کنیم. در این مسیر همزمان ۲۷ خوشه و ۱۴۷ پروژه طراحی شده است. وی با تأکید بر ضرورت طراحی الگوی اجرایی این پروژه ها گفت: در کنار الگوسازی، نحوه اجرای پروژه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کاظمی با اشاره به اینکه مدرسه کانون تحول است، افزود: برنامه درسی مدرسه نیز ریل تحول است و باید مورد بازبینی و بازمهندسی قرار گیرد. وی ادامه داد:برنامه درسی باید مهارت محور، خلاق و پویا مبتنی بر فناوری های جدید طراحی شود. کاظمی با تأکید بر پیاده سازی برنامه توسعه هفتم، گفت: این برنامه در راستای سند تحول بنیادین است . برای برنامه ریزی در آموزش و پرورش نیازمند سه برنامه از جمله برنامه هفتم، برنامه ملی و سهم دستگاه ها و برنامه سالانه هستیم. وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر استمرار نهضت محرومیت زدایی افزود: افزایش سرانه های آموزشی، برنامه ریزی برای مسایل و رفع آسیب های اجتماعی در دستور کار مدیران قرار گیرد. وی از هدفگذاری بر ۳۲ نقطه جهت کاهش آسیب های اجتماعی خبرداد و گفت: توجه به رشد و ارتقای دانشگاه فرهنگیان که سرچشمه زایای نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است از مهم ترین موضوعات عرصه تعلیم و تربیت محسوب می شود. کاظمی بر جذب بازماندگان از تحصیل نیز اشاره کرد و گفت: بین بازمانده ازتحصیل و ترک تحصیل تفاوت وجود دارد. برخی به اشتباه اطلاعات غلط می دهند. امسال بالاترین پوشش تحصیلی را داشته ایم. جذب ما در دوره های ابتدایی نزدیک به صدردصد است و تلاش ما بر این است که حتی یک دانش آموز هم از تحصیل باز نماند. کاظمی گفت: آموزش و پرورش ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش آموز دارد و این بدان معناست که پوشش تحصیلی دانش آموزان برای آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد. وی به ضرورت بازسازی و نوسازی روش های آموزشی اشاره کرد و افزود: باید روش های نوین جهت ارتقای عرصه تعلیم و تربیت طراحی شود. وی با تأکید بر ضرورت استاندارد سازی مدارس در آستانه فصل زمستان گفت: مدیران تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند تا دانش آموزان با چالش سرما مواجه نشوند. کاظمی گفت: هیچ اردویی برای دانش آموزان خارج از ضوابط اردویی برگزار نشود. اگر اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت مهم است، سلامت دانش آموزان از آن نیز مهم تر است.